Sunday, December 18, 2011

Lepas RinDu...

Assalamualaikum.. 1st of all, lama gile xupdate blog.. huhuhu.. dok update ttg Fantasy Premier League je la..aku pn cam maleh nak wat entry baru.. tp arini, ada byk yg aku nak share.. bkn ape, dh tua2 nnt, leh wat kenangan blog nih.. ahakz..

First, sje nak ngumpat pasai kije aku.. skg aku dok wat processing housing & business loan.. susah siot.. ari2 salah.. ari2 gak la kena maki.. sib bek aku jenih suka wat muka derkk je.. aku pn tatau pasai ape tiap2 ari dok wat mistake.. maybe jiwa aku dh tadak kat bank nih.. tinggai jasad je.. bila la nak ada rezeki kat tmpt laen?? Hopefully, tahun depan dpt rezeki yg lebih baik.. Amin.. lgpn, dok wat loan nih, byk konflik dgn pegangan kita.. tp dh kije dengan conventional ways, nak tanak, dh jadik tpaksa bersyubahat.. mane2 insan yg amik serius mende nih, suma cakap mende yg sama .. “xleh tdo lena mlm2”.. mmg pn.. berantu ooo menatang nih.. kalo ada yg tak caye, moh le dtg kije kat bank.. 

2nd ting, hajat nak cari Pad / Tab murah2 agak tak tercapai.. eheh .. walopn ada je yg e-Pad kot.. dari China, tp cam maleh ar.. buang duit la plak.. byk mende pekdah laen yg aku leh buat.. cthnya, kawen.. ahakz.. tp, aku slalu gak surf pasai Android nih.. walopn tak dapat guna, cukup la ada knowledge skit.. Cuma yg aku frust skang nih, Samsung Galaxy Mini aku still lg xleh upgrade ke 2.3.4 Gingerbread.. kalo ikut dalam web Samsung, update dh release.. tp firmware xsama.. ikutkan yg aku survey, firmware yg leh upgrade tuh hnya utk Europe & India je.. WTH ?? buang masa toi.. release je la utk suma region.. xtau la nak kata pe, tp dgr2 citer, update akan release before January 2012.. Hope so lah.. mende nih, kdg2 cam haram je.. cukup time, still xdak gak update..

Yg ke 3, haa.. arituh, abg sedara aku dtg la ngn bini & mak ayah dia.. pengantin baru.. nak jalan2 northern region la katakan.. jauh dtg, dari kuantan.. aku pn dh ala2 excited la nak jadik tour guide.. alih2, dalam dkt Maghrib tuh, dapat call.. paklong aku gtau yg abg sdara aku ni gi langgar bontot keta org kat Slim River.. mmg berantu tmpt nih.. xpnah aku lalu, xdak eksiden.. disbbkan ala2 cuak & xdak pengalaman, bayo la.. dkt RM500 kalo xslh.. bincg pnya bincg, aku pn tlg la gi amik kat Sungkai sbb PLUS tlg tarik sampai Sungkai je.. dh sampei, trus depa suh aku bawak mak long gi hospital.. takleh jalan katanya.. terhentak kaki kat seat depan.. yg abg sdara aku nih, tnggu tow track dtg dari Taiping.. nak anta ke Perodua.. Shorten the storey, mak long aku retak tulang kering.. kul 1.30 a.m baru siap.. thnks kat Doktor Hospital Tapah.. Staff pn baguih2.. Cuma lambat skit je.. aku sampai umah kul 3.30 a.m.. yg abg sdara aku lak dlm 5.30 a.m baru sampei perodua tepeng sbb driver tow tuh suh gak depa wat report.. 

 @ hospital tapah.. MA pn dh lena

 @ Perodua Taiping.. Remuk bak nak rak..

Ari slasanya (emergency leave), pas cuti awal Muharam.. aku bawak la abg sdara aku gi perodua.. bincg2 la pasai insurance suma.. bila dh setel, aku pn ala2 beramah mesra la dgn bro nih.. maklum la, produa dkt je dgn bank aku.. kdg2, time lunch, jumpa gak bdk2 nih.. dalam pd tuh, aku tnya la pasai insurance company.. dia suggest utk guna Etiqa Takaful @ Uni.Asia.. mudah katanya.. cam insuran company yg aku guna, kalo jadik pape, kena ada gambar.. baru ley claim..  byk la dia goreng aku.. tp yg dia cakap ok & sng, dua tuh la.. td aku dh masuk web dedua company nih.. baguih.. aku dh dapat estimate premium aku July nih.. so, after this, aku decide nak amik Etiqa Takaful..

 New Frame..interface dkt hook tuh rata je..

 Recycle frame..ada kriuk2

Dalam pada tuh, time aku gi spot cek ptg smlm, keta abg sdara aku dh siap pasng2.. Cuma frame belah driver dgn radiator je tadak stok lg.. yg frame tuh dia letak sementara frame kaler oren.. tp tgk cara dia kikis, cam dia nak guna frame tuh je.. aku dh sound tokei yg produa bg kontrak tuh.. aku nak yg baru.. kalo aku dapat tau dia guna yg oren tuh, aku nak calar2 & kikis frame tuh.. aku ada tngkp gmbo, yg frame oren nih, internal dia cam ada bekas ketuk2.. berlekuk.. tp frame yg baru rata je.. so, kalo dh spray nnt, berlekuk gak, mmg tau la tokei tuh.. bkn la nak over, tp amanah org..ehehehe..tp aku jeles tgk lampu baru keta abg sdara aku nih.. dia pn guna myvi gak… Cuma dia pnya baru la lagi.. 

 tetiba mak aku ada skali dlm gmbr.. ehehe

Yg ke empat adalah yg paling tak best skali nak dibuat tp kesannya adalah sgt best.. eheheh.. ptama, aku tuko clutch plate keta aku.. barang je dh RM600.. lum upah lagi.. dekat RM800 lebey gak.. kena turun gear box.. bkn ape, gear dh susah nak masuk.. tensen gile.. dh la mahei, nak wat kat luar, takut.. akak Ain produa tuh slalu tlg aku, tp part yg clutch nih, dia suggest aku wat kat Produa.. bkn ape, byk kes yg dtg balik kat produa sbb lepas smnggu dua pakei clutch yg ganti kat kedai besa, then keta depa takley nak masuk gear balik.. kena tow plak.. 2 bengkel yg aku slalu gi plak, penah wat skali je clutch plate myvi.. lg la tak confiden.. Cuak siot.. yg lagi tak bestnya, barang dh sampei.. janji nak pasang Khamis, alih2 postpone gi Rabu.. cilakak toi.. mmg aku sound kat mamat tuh dalam phone.. aku phm le depa takley attend heavy case more than 3 per day.. tp, apesal ang janji kat aku nak pasang rabu.. Kimak toi.. aku pn dh penuh berharap la nak lenjan plate baru.. !@$@#%  btoi.. 


Then, tadi gi la sebis keta.. Minyak itam Castrol Magnetec, oil filer ori, air filter ori.. RM158.. sial je mahei.. yg lagi gampank bila aku kena RM170 tuk sebis airkond.. dulu kelisa RM80 je.. bukan ada ganti barang ape pn, arap pakei dia pnya paip je tuk cuci condenser tuh.. tp mmg ssh la.. kena bukak dashboard abih.. byk kije.. cuak je aku tgk dia bukak2 suma tadi.. ehehehe.. Owner asal keta aku tak penah cuci airkond.. Sticker seal perodua pn cantik lg kat tiap2 skru.. Condenser, pergh.. 90% berhabuk.. Sticky habuk yg dok kat penapis aircond tuh.. ptt la tak sejuk.. nak plak time paneh, sampai ke 4 aku pulaih suis airkon keta.. Kije depa mmg pueh ati la.. tp RM170.. pergh.. siot je.. tp kedai nih mmg aku rekemended la utk semua permaustautin di Taiping.. Kedai dia dekat Jalan nak pi Giant.. sebelah kiri, tak sampai 500 meter dari traffic light naik fly over tuh.. pueh ati..

 dashboard ilang.. plug suma kena cabut.. cuak giler

& finally, aku baru je balik dari Kuala Gula.. makan ketam lembut.. ahaks.. sedap siot.. ikutkan tadik dh abeh.. aku pn mintak la nasik goreng ketam.. ketam biasa.. takdan 10 minit, dgn dak pempuan nih gtau ada 1 table besot uh “cik, ketam lembut dh ada.. nak ke?”.. dan2 aku suh mak aku gi trus kat dapur, suh dia goreng 3 ekoq.. pergh.. syahdu je makan.. Cuma yg ketam besa tuh.. kulit cam batu.. makan mmg berbaloi la.. masak pn sedap.. tadik aku makan 2 nasi goreng ketam besa, satu nasi goreng kampong, ayam masam manis (RM4),ketam lembut goreng 3 dgn air Nescafe ais, teh panas 2.. total RM42.. ahaha.. amcm?? Mahai kan..  Jarak dari rumah, ala2 42km.. ehehehe.

Jgn tnya knapa.. mak bapak aku mmg suka makan jauh2.. kalo bleh nak sampai ke jeti kuala perlis tuh.. ahakz.. larat la sangt.. tp takpe, minyak dh tak jadik halangan sgt.. sbb aku pakai Max Power Controller.. eehhehe .. tlg promote nih.. aku beli dulu RM199.. mula2 cam tak berkesan.. then pas 2 bulan, rosak.. aku mintak ganti.. Immidiate dpt ganti baru.yg replacement nih mmg terkesan la.. last aku isi minyak, ahad malam lepas (11 December).. arini dok ada lagi 3 takuk.. td odometer aku tunjuk reading 642.8km.. last sblm aku isi minyak, 230km.. so different adlh 412km.. yg mana sblm nih, RM50 minyak, kalo nak sampei berkelip2 tuh dalam 360km je.. skang dh 412km, tp still ada lg 3 takuk.. huhuhu.. yg pasti, berbaloi.. ehehe.. ingt, 412km tuh aku tak sebis pape lg.. airkond pn pasang 3 – 4 speed.. paneh.. nih dh sebis airkond, hope minyak dapat reduce lg la.. ehehe.. 


 nasi goreng ketam lembut..

So, mata dh ngntuk.. tdoq dulu.. nnt aku upload gmbr Max Power Contoller tuh..



Free Image Hosting

0 comments:

Post a Comment