Wednesday, January 25, 2012

Official Upgrade for Samsung Galaxy Mini S5570 (Android Gingerbread 2.3.4)

Exabytes Cloud Hosting

Salam.. So, today, aku nak share skit ttg update yg dh di releasekan di Kies untuk user Samsung Galaxy Mini S5570 di Malaysia. Actually, update utk Mini nih dh release dari last year.. tp ikut region yang mana Europe dpt dulu kalo tak salah.. then, India .. sampei ke Disember 2011, month end, aku cek, mmg takdak lg Firmware Upgrade utk Mini nih.. Sampei la 1 ari nih, member keja aku yg guna Samsung Galaxy W, dia gtau aku yg henpon dia dh upgrage ke Gingerbread 2.3.6 dari 2.3.5 kalo aku tak salah la.. lupa maa.. dia upgrade OTA.. 

Aku pn briya je online kat tepi Pejabat Daerah Taiping.. Rupanya, Mini tadak upgrade OTA.. utk cover malu, aku wat2 update apps dgn maen game sepam dua sblm aku blah dgn kuciwa.. Mlm tuh, terdetik ati aku nak try cek dekat Kies.. Jangkaan ku tepat.. Jeng3x.. Mmg ada Upgrade Firmware..Setelah cocok USB dan follow instruction dia yg mudah, Mini aku berenjin baru, Gingerbread 2.3.4.. ahaha.. tp secara kasar, no different..   

Beza yg jelas cuma dekat Settings>About> then scroll ke bawah > Android version > 2.3.4 .. excited giler aku time tuh.. ahahahah.. dari review yg aku tgk, upgrade ni menyentuh ttg aspek2 : 

-          Pembaharuan dalam Antaramuka (UI) & reka grafik Mini
-         →  Memanjangkan jangka hayat bateri Mini
-          Penambahbaikan dalam driver Camera & Wi-Fi
-          Suma bugs dalam Froyo (kesilapan/kerosakan) di perbaiki

Ok.. di sini, aku nak ajar skit ttg cara2 nak update : 


1.    Cocok USB ke Mini & PC
2.    Buka Kies (kalo tadak download)
3.   Bila Mini dh sync dgn PC, dia akan automatic gtau yg dh ada 
   Firmware Upgrade utk Mini
4.     So, tekan je upgrade
5.     Jgn sebok2 nak tekan2 Mini time tgh update..
6.     Tunggu sampei abeh (dlm 30 minit) .. Enjoy..
 
6.  

Gingerbread nih, dia saport Apps to SD, maknanya kita leh install suma Application ke dalam Memory Card.. tp, yg dok sedia ada terinstall dalam phone Memory cam FB, Twitter, Market, Gmail, PaPaGO dan laen2, dia takkan recommend utk dipindahkan ke dlam Memory Card.. So, juz leave it dan JANGAN bertindak bijak utk reset phone dgn anggapan yg kita leh install balik Apps tuh ke dlm Memory sbb bila reset je, Mini akan jadi Froyo balik (Android 2.2).. 

Kalo nak try gak, aku cadang, leh je reset, then update dulu Mini, pas update baru install Apps.. ehehehe.. pas try, leh post kat sini.. aku pn nak tau gak result dia either leh install ke Apps or not.. maleh nak try.. leceh kang nak install balik Apps…

Ataupun , korang leh try Root Mini korang.. ape itu Root? Mcm mana nak root?? Esok lusa aku citer..


Free Image Hosting

0 comments:

Post a Comment