Thursday, April 14, 2011

BaLik KaMpunG...

Salam.. perghh.. penat i 2day.. baru balik tusen.. arini, anak2 murid i suma bagus2.. datang awal kecuali ada la sorng nih.. lewat lam 10 minit.. hurmm.. dalam otw balik td, masa kat sebuah traffic light nih, ada la sorg mat rempit tuh, dia laju je trus & nyaris2 nak langgar moto yg dh sah2 mmg dia perlu berjalan memandangkan dia berada pada laluan traffic light ijau.. terseret2 motor mat rempit nih, tp tak jatuh pn.. tayar je seret sbb dia tekan brek..


Yg x tahan tuh (lum klimaks lg), mat rempit ni patah balik, siap kejo moto yg dia sndri nak langgor tadi.. bajingan toi.. aku pn dh cam ada rasa2 risau la.. dh la org moto tuh tadi cam org tua pas baru amik anak pempuan dia balik kije.. kang buatnya mat rempit ni wat pape.. dalam dok tnggu turn lampu ijau, aku nampak kelibat mat rempit tuh kuar balik dari lorong tuh.. dan ati ku berkata “tadak pape kot”.. tp skang baru aku terpikir, aku x p usha pn tadik.. mane la tau, jadik pape ke kat pacik tuh… dammmnn.. 

Mcm2 zaman skang nih.. smlm, aku cuti.. gara2 nak itut parent aku gi balik kampong.. ada urusan kat Felda.. mmg best.. kul 7.50 pg dh btolak.. aku bgn pn 7.40.. ahakz.. jenuh kena “bamboo” masa bgn tuh.. penat arr.. stady malam tuh.. sampai je kat pejabat Felda, org yg nak berurusan tuh tadak.. dia ada taklimat ttg denggi dekat dewan sebelah je pon.. tp dh maleh ngaco, abah pn ajak la gi tok umah Arwah tok.. jeng3x.. dh lama kot tak gi.. aku pn dh tak hapai jalan nak gi umah tok.. padahal dekat je ngn pjbt Felda..  bila sampei je kat umah tok, tringat dulu2..

 nun disana -> abah berdiri dekat kwsn bangsal.. blkg umah ada pokok2 nyoq tinggi yg aku mention kat perenggan 2nd last tadik.. ahakz

Dulu2 ada cam bangsal, tokwan bela ayam guna bekas cam tudung saji kat dalam bangsal tuh.. then bangsal tuh gak port melepak sefamily..  ada skali tuh, arwah tokwan nak ubah moto vespa paksu, alih2 terjatuh kat tepi periuk masak rending.. time tuh malam raya.. tahun 90-an dulu.. terbakar truk motor paksu..sib bek tak meletup .. Arwah makcik siap dh lari kuar dari umah.. yg tlg padam, paksu, abah dgn sape tah.. huhuhu.. tp skang, bangsal tuh dh tadak.. org yg sewa tuh kata runtuh.. anai2 makan kayu tuh.. pejadah la anai2 tuh pun, pdhai, dalam umah tuh memacam ada.. ada biskut, megi, nasik.. makan la mende2 tuh.. ni, gi makan kayu bangsal tuh.. ngek toi..


Dulu kat blakang umah tok, ada cam denai kot.. jalan kecik laa.. nak gi telaga.. Arwah tok slalu bawak aku ngn akak aku mandi telaga.. besh giler.. dh la sejuk.. m ndi dalam utan lak tuh.. skang nih, nak lalu pun dh takley.. byk sgt semak.. nak tngkp gmbr, tp cam horror je.. yg unik kat blakang umah tok aku nih, pokok nyoq dia suma tinggi2.. kaw2 pnya tinggi.. cam bangunan 3 tingkat.. maybe baja asli dari jamban berhampiran kot.. tp mmg tak penah la aku tgk pokok nyoq tinggi cam tuh..

meter paip.. dh tadak lagi batu cover tuh

Masa jalan kat blah depan, aku tringat yg time mak ndak aku blaja bawak moto.. terseret2 arwah tok & tokwan aku di seret mak ndak aku.. depa asalnya nak tlg tarik.. tp mak ndak aku pi “press” minyak.. pergh.. berlubang kaki tokwan kena batu yg cover meter paip tuh.. time tuh pg raya.. abah, pakcik dgn paksu tak balik lg.. aku uzur time tuh.. ahaha..


Then, sempat la abah jumpa ngn jiran depan umah, tok tuh aku pn tatau dh nama dia.. tp anak dia, Pe’ah tuh, mmg aku kenai.. makcik pe’ah.. huhuhu.. riuh2.. pok pek2… tp syoik.. pas mandi tempek muka dia dgn bedak sejuk, pastuh dok ikut la mak dgn abah aku ke sana sini.. ahaha..


umah makcik peah

Tak byk yg aku ingt sgt dh.. time tuh kecik lg.. yg aku tau, tokwan garang.. tp aku suka tidoq kat katil dia.. dia tak penah marah pown.. ahakz.. kalo cucu laen wat, dia halau je.. aku pn takut gak kat tokwan tuh.. Cuma, yg aku ingt, aku pnah tanya tokwan aku, nama2 moyang2 aku.. dapat la dalam 4 generasi ke atas.. sib bek tokwan aku ingt lg time tuh.. kalo dgn tok lak, aku ni mmg feberet dia time tuh, asal nak gi kuantan je, aku la yg jadik peneman.. sampai ponteng2 skolah..tok gi ngurut org bersalin, aku pn menempek skali.. ahahaha.. 


Hurm.. bila tringat balik, rindu sgt.. dulu ada kampong, skang, dh tadak sape.. sedey2..







    


Free Image Hosting

0 comments:

Post a Comment