Saturday, May 21, 2011

haDiah ..

Salam.. hurm.. sebenarnya, byk entri yg aku nak post kali ni.. tp cam tadak masa sgt.. so, aku post yg btol2 mentouchingkan diriku… 


Sepanjang 5 tahun aku jadik guru tak bertauliah.. pincang sana sini.. memcam kes.. ada yg appreciate dan ada gak yg tak.. ada yang kata terima kasih dan ada gak yg blame aku bila anak tak pandai2.. biasa la tuh, lumrah alam.. mesti aka nada yg dipersalahkan.. jarang yg nak lihat pada kesilapan diri sendri.. kebanyakkan parent lebih suka tuding2 jari pd guru.. ceewahhh.. mukadimah skit.. 


Komplen mengomplen ni besa la.. dok kije mana pn mesti kena pnya.. puak2, double standard.. besa la tuh.. tup tap, dalam desas desus minyak nak naik, cikgu2 dapat lg kenaikan pejadah tah.. elaun ke ape ke, aku pn dh muak nak celikkan mata aku utk baca ttg mende alah ni.. dari zaman aku skolah dulu.. NUTP mintak la ape pn, busuk2 mesti dapat gak.. kalo kesatuan lain, haram nak dapat..tp takpe la.. dh rezeki org2 yg jadik cikgu nih.. tp dalam dok naek2 tuh, ada gak yg merungut.. katanya Gred dia skang nih tak termasuk dalam “semakan” yg dh dibuat oleh gomen.. 


Sepengetahuan aku laa kan, org2 gomen la yg mana slip gaji deme nih, di fully utilized kan.. memcm elaun ada..printing kat slip deme tuh penuh.. kalo cikgu2 nih dok kat sector non gomen, slip gaji deme tuh leh lukis2 border gambaq2 bunga cam inai kat tangan pengantin lg.. kekdag tak paham gak.. awat la depa ni dok merungut.. bsyukur la skit.. byk lg penjawat awam @ tak awam yg lg daif dari guru2 nih.. 

Pd aku la.. cam kat non gomen sector nih, kalo nak lebey, output pn mesti mau lebey.. pttnya mau sama gak bg cikgu2 nih.. pe kata, dari dok komplem tok tek2, baek depa nih ngajo anak2 murid bg sampai pusat tusen tak ley cari makan.. dapat la gak budak2 nih berehat waktu malam & ari minggu.. jimat duit mak pak depa.. 

Biasa la, dalam 20 org student, mesti ada dalam 10 yg ting tong skit.. tp yg 10 nih, kalo masuk tusen, ting tong2 depa pn leh je bebudak nih paham.. nak kata buas, mmg pn.. kalo kat tusen ada yg lagik buas dari apa yg depa wat kat skolah.. kurang2 skolah ada gak cikgu disiplin.. kat tusen, sape yg nak monitor bebdak nih???


Pada aku, Allah bagi kita akal untuk kita berfikir.. bukan utk kita merungut @ bg alasan.. minda2 masyarakat zaman skang nih, banyak yg “kalo tak sengaja, mcm mana?”.. ini ayat yg slalu dipersoalkan pada aku.. benda ni mudah je.. Allah dh bagi kita akal, jadi kita kena la pikir.. takkan la mudah sgt nak kata kita tak sengaja @ kita lupa.. ni suma alasan.. malas berfikir.. cth, kalo bli jajan, main bedal je.. bila aku tnya bebdak aku “tgk, ada logo halal x?”.. “tadak la cikgu” jawab anak murid aku.. “tp sy beli kat kedai pakcik tutt (Melayu) tuh..”.. ni tanggapan mudah yg slalu aku jumpa.. lg satu cth, “kopitiam ni tadak logo halal la?”.. kata si A.. si B jawab “melayu kot yg masak”.. mudah je kan?? Tokei dia?? Ayam dia?? Halal ke?? Sembelih ke?? Sumber keewangan dia?? Dari mana?? Ada kita pk?? Opss.. tak sengaja la.. No..no.. Tuhan dh bagi kita AKAL.. 

Brapa ramai dari kita yg suka kekdang belai2 duit, lap2 duit ketas kat pipi??? Penah tak kita pk yg duit tuh maybe dh melalui peniaga2 makanan tak halal di pasar2 yg mana maybe ada darah tercalit skit dekat duit tuh.. mmg la kering.. tp, penah kita amik tau suma nih?? 


Hurm.. so, dipendekkan citer, smlm, anak murid aku..Muhd Naim, telah memberikan aku hadiah berupa Mug katun.. syg aku nak guna minum.. jd aku letakkan depan laptop.. tak penah2 aku dapat hadiah hari guru.. aku sedar sape la diri ku nih.. tp bila ada yg ikhlas menghargai kita, ia adalah peristiwa yg terindah dalam memori kita.. peace.



.




Free Image Hosting

0 comments:

Post a Comment