Tuesday, August 28, 2012

Implikasi Kemenangan Apple…


Jumaat lepas, Samsung telah di arahkan membayar sbyk lebih kurang UDS1 Billion kepada Apple di atas “kesalahan “ meniru / menciplak 6 dari 7 hak cipta milik Apple .. antara patern di telah diciplak adalah unlock screen patern dengan picture zooming.

Aku tak nak citer papesgt pn, sbb keputusan dh pun di buat oleh juri dan hakim yg terlibat & Samsung plak dalam proses rayuan disamping ada jugak memfailkan saman balas kepada Apple.. namun, masih belum ada keputusan.. apa yg aku nak share kat sni adalah implikasi dari kemenangan Apple. 



Kemenangan Apple dalam kes hak cipta ni telah :
  
1)    Menyebabkan berlakunya penurunan saham Samsung sebanyak 7.5% manakala share HTC pula menurun sebanyak 3.2%.. Ia akan menjejaskan keyakinan pelabur untuk melabur dalam 2 syarikat gergasi smart phone yg berasaskan Android nih.
  
2)    Kemenangan ini jugak akan menyebabkan kurangnya pilihan bagi pengguna yang menginginkan smartphone.. hal ini disebabkan oleh kekangan inovasi dan secara tak langsung akan meningkatkan kos penghasilan handphone pada masa depan kelak. Apple akan mendominasi unlock pattern dan jugak pattern2 lain secara tak langsung menyebabkan syarikat2 smartphone yang lain perlu memikirkan teknologi baru baru di applykan ke dalam hp mereka kelak.
  
3)    Namun disebalik kekangan inovasi, kemenangan  Apple jugak akan mengalakkan berlakunya inovasi baru dalam smart phone yang mana mereka akan mencipta teknologi yang baru bagi mengelakkan dari berlakunya persamaan dengan Iphone..
          
     4) Dan yang last skali, yg hamper pasti adalah, berkemungkinan besar, kita semua takkan dapat upgrade (Note) ke Jelly Bean disbbkan isu patern nih.. berkemungkinan besar, update Jelly Bean takkan di releasekan dan mungkin akan digantikan dengan update lain yang mana akan secara xlangsung memadamkan semua pattern2 yang dikatakan milik Apple.. Berkemungkinan besar, bergantung kepada sejauh mana Samsung mampu membangunkan teknologi baru nnt.



Free Image Hosting

0 comments:

Post a Comment