Sunday, May 16, 2010

kEep ruNniNg..

Lama gak xupdate blog.. & a lot of things happened.. ada yg ok & ada gak yg x ok.. yg paling truk skali bila aku tpaksa cancelkan plan aku ke penang to meet sum one at there.. aku pn tatau what happened.. juz byk mende yg menggangu otak aku this time.. dari segi responsibility ngn money.. iDup aku cam sentiasa diselebungi @ lebih tepat lagi dikejar dgn tggjwb.. nak explain pn takley.. kang jadik mcm seorang manusia yg jahat & kijam lak.. tp itu la hakikat.. aku pn bukannya tanak pi sana.. dh lama gak aku x spent time utk diri aku sndri.. so pttnya aku gi.. tp aku takleh lari dari tggjws aku sbg anak. byk bende yg nak kena buat.. maybe ada yang tak paham.. kenapa??? cuma, aku bukan la macam orang lain.. mudah je nak buat anythin yg diorang pk dan suka.. tp normally diaorang tak pk, consequence dari keputusan yg diaorang buat.. tak suma orang sama.. aku anak laki tunggal kot.. jadi tggjwb aku terhadap fmly besar... tp tu laa.. hakikatnya tak suma orang leh paham @ tanggung benda nih.. setiap keputusan yg ang pilih pasti akan bg kesan pd family aku.. kalo x, dh lama aku accept je offer dari TM February lepas.. tp niat asal aku adalah nak lari dari tggjwb.. maybe Tuhan nak tunjukkan pada aku yg aku takkan dapat lari & aku kena face it.. byk benda yg jadik pada orang lain disekeliling aku.. aku sentiasa dipertontonkan dgn kisah2 kehidupan manusia yg ada kalanya berada diluar jangkaan mahupun pemikiran aku.. jadi, untuk sum 1 out there yg marahkan aku dan kata aku mcm2, juz think back how different we are... bentuk tggjwb kita berbeda.. jgn mudah menilai org.. tak suma orang mampu hadapi apa yg aku hadapi..

Tak bergerak pn..

- CelCom oh CelCom -

yg ni lagi satu masalah beso.. tp nak wat camne... nk tnggu Maxis pnya bband.. dekat sebulan baru dpt.. mana larat nk tunggu.. jd. option yg ada adalah Celcom.. dh amek Celcom, dtg lak probs len.. 1st, aku agak meluat dgn isu "hidden clause" neh.. tau2 dh la bil tak sampai.. sib bek aku cal & cek dgn Celcom, tp yg xbeshnya 1st bill aku RM89.92 sen.. should be, time aku register aritu, aku dh tanya abeh2, mmg dealer tuh kata tadak cas2 len.. aku akn byr exact RM64 je.. tp skang bila cek dgn Celcom, dia kata yg dalam RM20 tuh utk registration fee.. aku rasa tertipu.. tp aku maleh la nak marah2 cust service tuh.. dia pn cari makan je.. pttnya, Celcom kena declare la benda neh either pada dealer, newpapers or website diaorang.. mmg la cas ni for the 1st month je.. tp bg yg ckup2 mkn cam aku nih, benda ni menyakitkan hati.. at least, let us make some preparation 1st.. at least kalo diaorang maklumkan, tadak la cust marah sgt.. isu2 mcm ni leh membuatkan diaorang ilang cust lbh byk lg.. aku pn dh mcm pertimbangkan maxis bband lak.. coverage pn satu hal gak.. mmg area liputan diaorang besar.. tp xla sebesar mana.. dlm bilik aku payah kot nak dpt 3G.. Maxis direct je lampu biru.. do somoething laa.. cas mahal.. provide la best service sket..

-bRanD NeW... -

dlm sminggu 2 ni gak, aku dapt hobby baru.. skang aku tgh mula kumpul lebih byk duit2 lama xkira syiling or kertas.. aku dalam usaha tgh cari duit RM10 yg lamanya.. skang ni aku dh ada 2 keping Rm5 yg berbeza gabenor.. Belakang dia pn berbeza skit.. nak citer, nnt la aku explain.. biaq aku paham lu siapa tuh Thomas De La Rue dgn Canadian Bank kat blakang duit RM5 tuh.. aku gak collect duit RM2. walopn duit ni baru, tp one day nnt, value dia akan naik.. sbb duit ni publish tak sampai 10thn pn.. aku pn kurang pasti ttg sejarah duit nih... tgh mengkaji dan kaji.. yg aku dapat baru2 ni adalah ttg nape kalo RM1000 orang tulih sbg RM1k.. ada gak cust penah tnya.. jd bila ada masa, aku pn search la mende ni.. namun tadak satu jawapan tepat or ekslusif ttg mende tuh.. cuma k tu stand for kilo which means kena ada tiga kosong "000" .. benda ni asal dari orang latin.. disebabkan kilometer dgn kilogram ada "000", jadi camne tah diaorang wat & wujudlah istilah 1k ni.. benda ni digelar sbg akronim..bg yg x brapa bijak, akronim ni menyamai dgn kata singkatan..aku gak ada koleksi sekupang ngn 5kupang tahun 1968.. dh 42 tahun umuq duit syiling ni.. dan aku masih mencari lagi...skit2 ley la simpan, byk2, rugi duit aku je.. ehehehe...




dalam pada tuh, jumaat lepas, pas lepak kat kdai pak tam ngn mak abah, abah ajak gi tpg central.. cuci mata.. kebetulan lak dh 2 ari aku cari Celcom 8pax.. maklumla, line Celcom aku sum one dh potong.. berdendam dgn aku sampai mcm tu.. aku mencari2 sekeliling tpg, tp tadak pn no cun2 yg leh menambat jiwa aku.. kebetulan lak kat tpg central ada byk kdai hp, aku pn on je.. sampei je, aku trus usha no2..tp tak chantek pn.. ada yg jual sampei RM68 tp no 01*-6688799.. tgk cam xbest pn no tuh.. cam tak berbaloi.. kat kmt jual RM10 je.. 01*-5562020.. tp aku nak yg very2 cunnya.. cam time kat UUM dulu.. kat pekan Changlun tuh byk juai no Vip.. semat & mahal giler..alang2 dh xdak yg best.. aku pn masuk la butik Adidas kat tgkt 1.. saja mencuci mata.. alih2 bekenan lak kat 1 posh bag ni.. besaq 3 kali ganda posh bag aku skang.. Nike.. tp simple sgt.. satu zip je.. kira suma barang kena sumbat skali kat situ.. cam xbest.. aku aim poshbag yg besaq2 lak, tp maybe aku nak bli yg Camel Activenya.. rege lam RM90.. ada aku search online.. Dkt Queensbay ada juai.. wait 4 me bebeh.. ehehe... tgk2 jam, dh dekat kul 11.. kdai pn dh nk ttp, sblm blah, sempat aku masuk kedai baju pe tah.. juai memacam barang laa.. saja aku nak tgk kot2 ada poshbag brand Body Glove.. rupenya tadak.. skali dok usha2, bekenan la plak kat 1 topi ni.. memula cam malu nak test.. pegang letak, pegang letak, aku pn sarung... tgk cam ok je.. tak la nampak kecik sgt dgn muka aku nieh, spontan aku balas topi tuh... aku diskaun 10%.. tp parak gak lak.. tetiba gak mak aku datang time tuh.. kantoi.. dia sound "hah, dh dpt duit ex-gratia la tu...".. padahal, duit tu aku nak bayo bil bband..eheheh.. memandai je mak aku nih..time balik tuh, aku tetiba cam tmasuk lopak, then begetaq gak keta.. tringat masa aku nek keta membe aku.. viva baru.. sedap je absorber.. siap bonggol pn dia redah je.. tak trasa lak tu.. then aku tersebut la nak tukaq, then mak aku lak saport..ehehehe.. esoknya, aku gi tusen dgn berbekal cap Body Glove aku tuh.. Cikgu sempoi pnyaaa... ehehehe..




balik tuh aku pn singgah kedai keta Tech Auto Service.. dia ni regular kat bank aku.. dia cakap kat aku rege dalam RM130 untuk absorber blakang.. aku tnya brand pe, padahai aku pn tatau.. then dia pn cam tatau nak jawab.. pastu dia kata kalo untk heavy duty. RM180.. tp tatau brand... aku pn chow.. lepak dpn Lab mak aku sementara tunggu mak aku abeh kije, aku pn cal En. Saiful.. Technician masa aku prac kat TM tpg.. dia pn pakai iKan gak... dia explain la kat aku.. dia kata standard yg iKan aku guna brand KYB = Kayaba.. dia suggest Monroe.. pakei minyak nya.. then dia cakap kalo nak sedap pakai yg gas nya..tp mahei skit.. aku cam paham tp agak blur laa.. then pastuh, aku cal mechanic feberet pak aku.. Mr. Jacky.. dia kata dia amek upah pasang dalam RM5 sebatang.. dia aku tnya dia, dia kata Monroe tak elok, dia suggest guna KYB.. barang dia leh oder.. sebtand dalm RM35 je.. aku pn dh buntu.. plan cam nak tukar trus je.. tp ilek ah lu.. balik tuh, petang, aku online... search dkt iKan pnya forum..time tu la baru aku tau ttg apa itu KYB, Monroe, HOtbits, Tein, Titan, Gab & others.. byk giler brand absorber ni.. ikut bajet ngan cara penggunaan laa.. then aku tgk byk yg guna jenis gas.. baru aku pahm.. bebudak ni amek brand GAB ngn Monroe.. rege murah je kot.. kalo bli online dlm RM130.. kedai kat area Klang.. drpd forum yg aku bca, byk feedback negative ttg APM ngn KYB.. jadik aku pn ingt nak test Monroe gas.. tadik aku gi kedai spare part.. tp sedihnya, kat area perak.. Monroe tadak yg gas.. suma yg minyaknya.. rege dalam rm100.. aku sempat singgah dekat 8 kdai pas abeh tusen tadik.. tpg ni bukan tempat dia laaa... tak banyak kdai juai benda2 baguih ni.. dan byk gak kdai yg tatau ttg brand2 ni.. sib bek aku search dulu.. tp takpe.. ingt pas gaji baru nak tukaq.. sabtuday next week, ada lagi dalam 11 kedai spare part yg aku target.. aku nak cari gak sblm aku give up guna Monroe Oil..

Target

Jadi laa...

dok sebut ikan, aku baru tingat.. selasa lepas aku gi ronda2 pas balik kije.. gi tgk2 ikan.. member2 aku suma tak suka sgt benda nih.. ada yg minat, tp bila awek cal, kata ada dlm keta.. pdhal dgn aku kat kedai ikan.. sori yop.. aku gi kat aulong, then sampai ke simpang.. tp singgah kat Taman Kaya jap..ehehe.. bukan pe, saje nak cari toman.. bekenan lak nak campur dgn kelisa aku.. aku tgk dalam youtube cam best je.. tp malangnya tadak.. tokei tu siap sound aku.. "dari bela toman, bek u bela orang ooo"..ahahaha.. cilakak toi.. tp tokei ni best.. sempoi.. then dia ada jual udang harimau.. dalam 8cm pjg.. singgit sekoq. cam nak blie tp tadak tempat nak letak.. kang mati lak ikan aku.. alih2, aku nampak ada 2 ekoq silver dollar.. sekoq rm2.. kecik lg ikan ni.. aku pn bli la 2 ekoq tuh.. silver dollar ni ada pertalian darah dgn piranha.. dikenali sbg pacu.. asal dari Amazon..sama cam Kelisa silver aku.. Amazon gak.. tp spesies ni jenis herbivor dan pemalu.. suggestion kalo nak bela, kena ada dalam 5 ekor.. baru dia akan rasa cam selamat dalam kmpln dia tu.. dia akan jadik defensive.. tp itu bukan matlamat aku.. aku nak Silver Dollar ni lemah skit..sbb tu aku amek 2 ekoq tuh je.. tujuan asal untuk bg kelisa aku tak tgk sgt anak udang kat dasar aquarium.. tkt kena sindrom mata jatuh.. so far, ok je.. kelisa aku still dominan & agresif.. ingt lagi ari kamis aritu.. aku bagi dia makan anak udang sbb anak ikan dh abeh rabu malam.. so agak kelaparan laa kelisa aku ni.. aku masuk skit je.. tp aku sempat gak kira.. 14 ekoq der dia rembat time tuh.. tekejut aku.. sblm tu dia dh telan 5 pallet ikan.. bdan kecik je..tp makan kuat.. yg best time 2 anak udang berebut pallet, skali kelisa aku mai sambaq..tiga2 dia telan..ahahaha..
dahaga la plak..

Arowana

Silver Dollar

sminggu 2 ni gak, saudara kickdefella kita ada membuat sedikit gerakan utk tlg Koperal Jenain Bin Subi yg mana telah menembak Awrah Aminurrasyid Amzah. usaha ni bagus la bagi membantu koperal berkenaan kerana dia tidak mempunyai sapa2 untuk membantu selain daripada keluarga dia.. mmg la kalo dari penilaian kasar kita, dia bersalah,tp dia tak bersalah 100%.. aku agak kecewa dgn keluarga Arwah yg menuding jari kepada polis.. walhal dalam kes ni ibu bapa arwah spttnya bertggjwb di atas kematian anak mereka.. mcm mana remaja dibawah umur buleh memandu kereta awal pagi tanpa lesen.. mak bapak sepatutnya mengambil berat ttg anak mereka..mak bapak arwah kelihatan seperti mangsa, walhal pada aku depa ni pn patut didakwa kerana cuai.. kes ni terlalu tak adil.. polis hanya bertindak untuk menjaga keamanan kita semua (walopn ada polis muda yg bawak keta cam cilakak kat tmn aku neh), dp kita kena hargai sumbangan depa ni.. meletakkan kesalahan terhadap baru orang lain adalah perbuatan pengecut.. yg dari kalangan pembangkang plak, laju je offer nak bela.. maklumlaa.. peluang nak hentam polis dgn kerajaan.. pdhal isu setempat dkt DUN sndri pn tak settle2 lagi..tp tu la, glgn ni la yg ramai melayu dok angkat, puji dan sokong.. padahal tadak satu faedah pn yg akan depa bagi pada kita jika depa ni memerintah.. terlalu ramai manusia yang naif.. kalo di tgk dalam utusan, byk komen2 dari pakar Agama ttg isu politik ni.. aku suka baca ttg tulisan Tuan Guru pemilik sekolah pondok Geting dari Kelantan arini.. bukan suka sbb dia hentam Nik Aziz, tp sbb dia berani bercakap jujur dan mempertahankan Islam.. apa yang diperkatakan sgt lah tepat.. Trutama ttg isu ceramah di Masjid.. ceramah plak tujuannya utk memecahkan umat.. jadi amatlah patut untuk ditegah.. tp tu la.. kalo dh buta tu, buta gak laa.. bila akal diketepikan, emosi didahulukan, jadi la mcm ni..

ni yg aku petik dari blog kickdefella.. sgt2 bermakna..

"Kita sendiri mungkin sudah terlupa dengan Koperal kita waktu itu. Maka hari ini, sementara kita masih ingat bahawa Koperal kita akan terpaksa berdepan dengan keadilan di Mahkamah dan sementara kita ingat beliau terpaksa berdepan dengan jentera Jabatan Peguam Negara serta diperhatikan dengan begitu ramai peguam dan ahli politik yang secara percuma menggadaikan diri mereka untuk keluarga Arwah Aminurrasyid Amzah, Koperal kita hanya ada kita.

Arwah Bonda saya pernah berpesan, “rezeki yang turun pada kita tu, tidak semua untuk kita, sebahagiannya untuk orang-orang lain yang diamanahkan melalui kita…”, mungkin ada sebahagian untuk kita gunakan supaya dapat kita jelaskan kepada pihak Polis DiRaja Malaysia, Penjawat Jawatan Awam, SPRM, BOMBA dan lain-lain bahawa,

“Melakukan kesilapan sewaktu menjalankan tugas adalah lebih produktif dari malas melakukan tugas kerana takut melakukan kesilapan.”

Seorang yang rajin bekerja akan lebih mudah terdedah kepada melakukan kesilapan berbanding dengan orang yang tidak melakukan kerja."

Bercakap ttg kerja plak, tahniah la sbb penjawat awam akan nikmati kenaikan gaji.. aku ni, Union "fight" dh 2 thn, tp habuk pn tadak.. gaji, dok rope tuh gak.. keja makin menimbun...dalam pada tuh, terbaca gak aku ttg tuntutan terbaru dari MTUC.. mintak kenaikkan lagi untuk guru2.. betol la cam aku baca komen dalam utusan, tak kira la sapa pg yg jadi Menteri Pendidikan, mintak apa naik pn, suma cikgu dpt.. tp keja dok macam tuh gak.. kualiti tadak pn.. budak masih lemah dan truk.. imbuhan mengajar Math dn Sc dlm BI still masyuk.. tp budak dok tak paham2 gak.. Cikgu ni, bising je lebih. keja tak tara mana pn.. dh bagi betis nak paha lak.. padahal byk yang tak Efisien.. yg slalu depa cakap, keja makin byk la apa laa.. byk mana sgt?? cuti pn pjg.. ada yg jawab balik, cuti panjang tp kena gi kusus.. kusus je pn, bkn suh wat kije.. ada plak yg gi kusus siap bawak anak branak.. kusus plak ada yang kat Resort la apa la.. dh ala2 bercuti.. tu pn tak bersyukur lagi.kalo yg dh tua skit, kalo kita sembang2, dia akan cakap, "hurm..dh tua2 pn nak kena pi kusus lg"..tau pn dh tua, jadi kalo tamau gi kusus, tamau blajo benda baru untuk di ajar pd anak murid, amek je option..jgn buat naya kat budak2... anak bangsa tak pandai pn..

Yang dipersalahkan adalah Student tu sendiri.. mmg la salah student, tp kalo cikgu nak minta mcm2 lebih, usaha pn lebih laa skit.. bagi la ramai budak jadik cerdik pandai.. apa cara skali pn, cikgu kena pkir laa.. baru la setimpal dgn apa yang cikgu dok mintak.. penjawat awam lain suma dok merungut, depa ni pn berkhidmat untuk bangsa, agama dan negara gak.. tp yg dapat tiap2 tahun, cikgu gak.. kalo tgk dgn peredaran zaman skang, cikgu2 skang dh xefisien..ketinggalan dgn teknologi.. mcm mana cikgu fizik umur 47 thn nak ajar ttg konsep kapal angkasa pada student sdangkan dia cuma tau teori je.. Cikgu ni bukan dari industri.. sbb tu ada gak baiknya DPLI ngn KPLI ni.. kurang2, ramai cikgu2 dari latar belakang yang berbeza dan berkaitan rapat dengan subjek yang diajar.. kalo stakat ajar ikut silibus, budak paham or x, lantak la.. janji bulan 10 abeh silibus.. budak, apa pn tatau.. aku bukan la nak merungut atau dengki, tp aku dh hampir 5 thn jadik cikgu tusen.. aku paham sgt.. aku pnah dapat budak dajah 5 tatau membaca dan menulis.. apa yg cikgu dia wat kat skola?? mak pak satu hal la.. tp tak kisah sgt.. sbb bukan mak pak mintak kenaikan gaji untuk ajaq anak2 pn...ehehehe.. tp cikgu ni.. bebudak aku kalo datang je, majoriti otak depa tu ZERO.. cam tatau pape.. tp sabit la aku minat ngajar dan ingt tggjwb, aku try la yg terbaek.. cikgu2 lupa, duit gaji tuh la yg dok bagi makan anak bini.. kalo wat kije lebey kurang, tu yang anak bini pn jadik lebey kurang je.. duit tak berkat, jadi plak darah daging.. ramai yg lupa benda ni.. aku bukan bleh.. kalo tgk paper tu, rasa meluat je.. keja tak brapa jam pn gaduh penat la apa laa.. aku ni, keja kat swasta..lg truk.. gaji pn skit, OT pn tadak.. keja lebih dari 8 jam.. kekdang kul 8 baru sampai umah.. tp cikgu, dapat lebey, memcm dpt.. xsyukur pn.. ajaq tak la baguih mana pn.. Kerajaan pn jgn dok layan sgt.. dari bagi elaun lebih, gaji lebih, lebih baik kerajaan guna duit tuh untuk tingkatkan tahap dan status sekolah... bagi lebih selesa dan dilengkapi dgn peralatan yg sepatutnya.. baru la munasabah.. jgn di layan sgt cikgu2 nih.. nek lemak lebih...Bad mood aku bila cakap ttg benda neh.. Salam..



0 comments:

Post a Comment