Sunday, May 2, 2010

A lot of new things….

Mon Day…

2day, pas je kije, aku saje gi singgah pet store kat kmtg.. bukan ape, tetiba tringat pasal ikan kelisa yg aku sembang ngn abah mlm td.ni suma punca dari aji la (bos tusen aku).dia basuh otak aku ttg menatang neh.. aku pn layan laa.. lelama cam best je..dia pn ada bela gak kat umah, so dia suggest aku try dulu bela sblm stat srius... so, aku pn usha la.. kedai ni deret ngn celcom.. ada 2 jenis.. satu kelisa mutiara dari Myanmar & lg 1 tu kelisa silver.. yg Myanmar tu dia kasik RM80.. silver lak dalam RM50.. dedua tuh besaq same je.. dlm 10cm pjg dia.. tp aku tgk yg silver tu ekoq dia xcun.. xcam yg aku baca dlm blog kelisa..nak amek yg mutiara tuh cam mahei je…mane dgn aquarium & filter lg… filter lama aku dh buang..time2 bela Flower Horn dulu..ahakz… then aku pn gi la kat depan George rendah.. aku usha kat kdai ni.. ada la 3 ekoq anak silver.. murah lak tuh.. rm28 je.. besa jari kelinking.. then aku p usha dkt area kopitiam tpg ngn dekat cendoi jojie..tp kedai dh tutup..so aku pn gi balik kat jojie rendah ni.. aku pn usha satu aquarium plastic yg bela amster tuh.. dgn moto skali total dok ada dalam rm70.. aku ejas tokei tu..sbb dulu aku nah banci kdai dia.. last2 dia kasik aku rm55..aku pn blas laa… walopn duit gaji dh kureng, tp perasaan ingin mencoba sgt mendlm..ahahaha… tokei ni bg udang free singgit.. balik je umah, aku trus pasang suma..

abah suh aku letak kat meja dia niaga nasik lemak, aku pn letak je la… dh malam skit, aku taruh suma udang lam tu.. lama gak aku duk depan umah tgk ikan malam tu.. pastu, aku online laa.. saja nak tgk cara jaga makan menatang ni.. tekejut beruk aku.. rupanya, menatang neh takley kasik makan bebyk dlm satu masa… lgpn dia kecik lg.. blogger tu cakap ikan ni berpotensi kena penyakit mata jatuh sbb tlalu tgk ikan sgt kat dasar aquarium..lgpn menatang ni cepat jemu dgn satu menu.. nak kena kasik lipan, lipas, cengkerik, ulat la anak ikan laa.. mampuih aku.. dh la geli nak pegang ulat tu..bgn je pg selasa tuh, aku truss auk guna penapis teh mak aku.. aku sauk udang then buh dalam tempat bapak aku bela ikan puyu.. kecepuppp..kecepappp.. tandanya bapak aku dh lama tak bagi makan menatang peliharaan dia.. huhuhu.. kejam toi.. abeh udang aku..kutip udang pnya pasai, alih2 aku gi keja lewat pg tu….dh la tuh, ngantuk lak..

Tues Day…

Balik je kije, trus tgk ikan dulu..ahahaha.. then baru gtau mak yg fizik mlm ni tak jadik.. bebudak tak dpt dtg.. mto rosak la pe laa.. mcm2.. then aku cakap kita buat je bulan 5 ni.. sng.. yuran pn aku tak kutip.. mlm tu cam besa. Gi lepak trong dgn parent.. pekena kuehtiau goreng tadak udang..ahahah.. then, otw nak balik, mak lak nak gi Giant.. nak belii biskut utk Lab dia.. so aku pn bawak je laa.. dlm pada tuh, tedetik ati nak redeem point bonus link aku kat shell.. aku ada nampak plus ari kecik arituh.. cam comei je.. then masa kat giant, aku tgk rege plus tuh ley tahan gak.. so pas gi giant, aku pn trus shoot gi shell tpg.. dh kul 11 suku time tuh.. sib bek kedai dia xttp lagi..aku pn cek la point aku.. ada 2918.. plus tuh baru 2200 point je.. aku pn redeem laa.. sampai kat umah, aku mintak mak aku tlg bancuh kupi pepagi dalam plus tuh.. sng aku bawak gi kije…


Wednes Day..

Esoknya, aku gi kije dgn riak.. sbb aku ada plus termos bonus link.. siap ada lambang bonus link ngn shell lagi..aku pn letak la kat kaunter.. then lepak lam toilet dulu.. biasa arr..ngulat skit.. kalo dak, ada je kije nak suh aku wat.. gaji byk tuh gak.. pas aku kuar, aku gi kaunter, then aku dgt Jaya kata ganti balik dkt Ai Fung.. Jaya ni officer aku.. rupanya Ai Fung nyibuk.. dia dok belek plus aku sampei jatuh.. kemek bawah plus tu.. rasa cam nak sound je..tp aku sabo.. pepagi dh wat spoil mood aku.. takdan aku minum lg guna plus tuh.. dh rosak.. arem toi… arghh.. tadak mood…

Thus Day…

Arini ada jamuan tuk jiejie (kakak – dlm bahasa mandarin), dia ni yg ajaq aku masa memula masuk keja bank.. dia ajo camne nak lap cemin, nak buang sampah..cuci jamban.. dia baik ngn aku.. walopn dia tak sebangsa..tp dia 1 Malaysia.. dia antara staff yg aku plg rapat dgn ngam.. sedey aku.. dh 5thn dia keja ctu.. alih2 nak berenti.. masa Jan dulu, aku pujuk dia, last2 dia tarik balik surat letak jawatan tu..tp tak lama.. rasa cam patah sebelah kaki.. slalu pape pn , aku ngumpat ke ape ke dgn dia laa.. dia baik.. very saportive.. clean.. aku suka cara kije dia..kemas.. dn aku adalah org kedua yg keja kemas kat bank tu..ahahaha…tak caye?? Tnya officer aku.. ni suma hasil didikan jiejie… ptg tuh, masa jamuan, aku dok ngan akak asmah n akak sham (makcik dh pn).. then sembang2.. aku tnya la pasai union..sbb aku tatau sape member kat cni.. then akak asmah merungut mcm2.. dh meluat la ape la.. then aku kata kita wat la meeting.. make a new start.. dia kata ley, then lantik aku jadik ketua…huhuhu.. ketua union kmt kot.. agak2 laa.. aku nk gi kije pn maleh..ehehehe…lama gak sembang, sampai aku lupa yg aku nak bli ikan lampam emas tuk jadikan partner kelisa ucuk aku..eheheh.. dh tu, dekat maghrib baru aku gi kedai ikan.. smpai umah dh lewat..tusen kul 8 nak kena grak dh… kul 8.05mnt, aku dok tgk ikan lg..ehehehe.. cukup je 8suku, trus aku merempit gi tusen.. sib bek sempat.. suma lampu “ijau” mlm tu… kat tusen lak, 2 org budak aku wat hal.. isap rokok lam jamban..sib bek xkantoi dgn org len.. pastu aku pn basuh la bebdk ni.. siap pegang rotan lg.. yg aku bangga, liman stat dulu mintak map pastuh baru aqib ikut.. bdk last year pn rokok gak..tp pepandai la cover.. kang jadik pape, “cikgu gak yg kena”…ehehe.. ayat marah tu..

Fry Day..

Arini jiejie last.. cam sedey sgt pn ada.. ptg tu, aku wat kije cipat2… then sempat gak aku sembang ngn jiejie.. dia bg brg2 dia kat aku..byk gak.. aku arap, brg2 tuh nnt, aku dpt adiahkan pada org len lak.. aku tamau kije citu.. paling sedey bila jiejie salam aku.. rasa cam nak peluk pn ada ..sib bek pempuan je..ahakz..eheheh… balik tuh dia babai kat aku.. sedey pasni dia gi Singapore.. lepak umah abe dia.. really mis u jiejie… arini, aku pn tak bape larat.. sesame.. bau pencuci lantai kat toilet kuat sgt.. balik umah, menjadi2 lak besin aku.. mlm tuh, mak aku ajak gi Econsave.. aku dh la xlarat..tp aku bawak la suma gi gak.. sampai sana, aku masuk dlm..kotoq.. bek gi giant.. tesco jgn cakap arr.. besih memanjang.. aku round dlm 10mnt je..then trus msk keta..tdoq… sedaq, bapak aku ketuk cemin keta.. aku tgk jam, dh kul 11.45mlm.. sakan orng tua ni soping.. aku masuk keta tadi 9suku.. balik je umah, aku telan panadol, then trus tdoq.. xonline pn mlm tuh..

Sabtu Day…

Pg ni pale pning, bgn trus tgk ikan then mandi.. pening gila.. time rehat kat tusen, aku tdoq lam clas.. tak larat maa.. sampai budak pn tegur aku.. “cikgu demam ke?”.. ehehe.. bgs bebdk ni.. umo baru 8thn je..tp dh pandai.. abeh tusen aku trus amek mak aku.. slalunya aku lepak kat cc dlu or kat kdai samsudin.. tp fulus dh kureng..jd aku lepak dlm Lab mak aku je… sampai umah, mandi pe sume, then tdoq.. kul 4 mak pangey.. ingtkan sbb nak asar dh..rupanya nak ajak aku bawak gi cosway n memana tah.. plannerny akak aku.. mak aku, jadi pemberi arahan.. nak wat cane… demi mak n akak, aku buat gak.. bangkit la dalam demam pn.. nak bkira takley.. mak ngandungkan aku 9 bulan , dia tak bising pn.. lg bela aku sampai besaq camni..jd, skang aku kena la balas budi mak abah aku.. aku pn bawak la gi cosway pas asar.. kalo dh kat cosway tuh, tak 20 minit, bukan cosway la namanya.. aku lak lena dalm keta tpi jalan..ahahah..lantak ar.. xlarat.. then diaorang demand nk gi Fajar kmt lak..sbb tesco ngn tpg central pnuh.. ujan lak tuh.. lg la aku maleh.. aku anta je bawah bumbung tuh, pastu aku cari paking, aku sambung tdoq.. dkt kul 7 akak aku call tnya kat ne.. aku pn gi la amek depa balik..borong sakan 2 branak ni.. aku dh la xckup duit.. sib bek tak kena paw..

2 day..

Arini pening lg..tp tak truk cam smlm.. sampei tusen, ada budak baru.. Alhamdulillah.. masyuk skit.. tak sempat nak amek gambo kat tusen tadi..bising sgt.. bebdk ni lak bgs… share2 bli 100 plus kat aku..tharu pn ada.. aku kalo xsehat, aku suka menum 100 plus.. ada yg dh familiar dgn style aku.. maklum la.. dh dkt 5 thn aku kat Pintar.. balik je umah, akak aku suh anto dia gi bus sten.. dia nak blk umah dia.. ngek gak dia ni.. pdhal slalu je dia tumpang kak nor balik on Monday moning.. lantak dia la.. nak sgt nek red omnibus tu.. bukan ada aircond pn.. maklumlaa.. trip ke Lenggong.. ulu banat tuh..pastu aku ngn mak aku gi DIY.. abah kat umah.. jga kiosk dia..huhu.. ari minggu ni byk la cust yg bli laksa n nasik lemak..

sampei DIY , mak suh aku cari tangga.. nak bli kat abah sbb abah kata nak cat umah.. tp tangga tuh mahei sgt.. masa tgk kat hardware time blk tusen, murah je kot.. sama brand lak tuh.. alih2, bli benda len.. aku tjumpa satu jenis lampu yg rechargegable.. rm20.. aku pn rembat je laa..tringat arituh satu tepeng tadak api dkt 2 ari..jenuh gak nak mandi..

pastu aku beli kepit kuku.. saje buh lam keta.. then time tgk mainan dgn mak aku, aku nampak kompas.. aku ckap kat mak aku yg aku nak bli.. mak tnya watpe?? Aku cakap sng nak tgk arah kiblat.. lgpn barang kt kdai ni murah2 je.. kompas baru rm3.. uhuhu.. bukan ape, ada la skit pengalaman travel sana sni.. bila sampei tmpt org, kiblat tatau tang mana.. nak lak dpt dok rumate bkn melayu (Kursus bank).. leceh.. hotel pn kekdang tadak provide arrow tunjuk kiblat..jd aku prepare bli siap..in case tak dapat gov dis year, pas raya ni aku kena gi kusus lagi.. 3 ari..

abeh je shopping, aku singgah kat cendoi sat.. saje bli.. bagi sejuk tekak… sampei je umah, lyn AXN japp.. then gosok baju.. gsk siap tuk sminggu trus..

siap gsk, kemas meja skit..then ternampak syiling 5 kupang yg aku tuko kat bank aritu.. syiling ni thn 1967.. so dh 43 thn.. mengikut manager aku, syiling ni akan jadi valuable nnt.. bkn pasai tahun je, tp sebab bila kita tegakkan dia, kita ley nampak ada satu line mengelilingi syiling ni.. limited gak mende ni.. ikut yg diberitahu pd aku laa.. Jaya, spjg keja bank, baru dpt 15 keping kot.. nasib aku bek dpt sekeping..


next week, kalo dpt gaji tusen, aku nak tukaq rm5 lama lak.. cantek lg.. aritu ada rm10 lama..tp manager aku balas suma.. ada “ong” dia kata… aku bekenan cbb chantek lg..huhuhu… ada aku sorok kat bank..ahakz.. hurmm.. taip pjg dh neh.. tp pale pning lg.. tak sehat lg laa.. nak drive pn pening.. jd pade sesiapa yg tgh tnggu aku kat Sg. Bakap, arap jgn amek ati laa.. Fulus kureng sesgt.. then tak sehat lak.. aku bukan tanak gi sana.. arap ley phm.. nothing 2 hide.. chiowww.. – Salam -



0 comments:

Post a Comment