Sunday, May 30, 2010

salam .. lama gak aku tak update blog neh.. lgpn nothin to share la at the moment..

Gigi

juz start dari ahad lepas, bgn je tido, aku rasa sakit gigi.. then melarat sampai smlm.. aku gi jumpa Dr. Teoh, dia suggest Wednesday ni baru cabut.. then that day, dia bagi MC ngn ubat tahan sakit.. aku bgn je pagi ni, ntah mood ape pn tatau, aku trus call bank cakap yg aku tak dapat dtg.. sbb aku nak cabut gigi.. then slambe je aku gi klinik Dr. Teoh ni.. aku cakap nk tuko appointment.. receptionist tuh pn cakap ok je.. aku pn tatau camne gigi geraham aku leh blubang.. tp tu la, part yg blubang tuh hidden skit.. blah belakang & bawah, so mmg takleh nampak.. masa monday tuh, doc suggest suh gi tempat len.. dia cakap gigi still leh slamatkan.. juz kena buang saraf je.. tp kos tinggi.. aku maleh arr.. cam horror pn ada gak.. dia tak suggest sgt utk cabut sbb takut nnt susah nak nguyah.. tp apakan daya... aku pk better cabut je dari melarat.. tahun ni je dh 2x aku gi klinik gigi.. arituh tampal.. skang nak cabut lak.. aiseh.. sblm cabut, aku kena bius 5 part.. cam tebal arr gak mulut aku ni.. sampai saat ni pn kebas tak ilang lagi... cuma yg aku terkenang tadik time doc nak cabut.. dh rupe nak tarik paku yg melekat dalam kayu.. dgn mimik muka & gaya dia.. cam nak tgelak pn ada tadik.. and, sbb geraham ni beso, so lubang gigi aku neh kena jahit.. tp the best part is spjg proses ni, aku tak rasa sakit pn.. mmg ubat yg dia bagi neh berkesan laa..

Beso siot lubang tu..

Fish

Selain dari masalah gigi, aku gak ada masalah yg dah lama lepas.. ikan kelisa aku mati kot..huhuhu.. sedey maaa.. mak aku cakap muka pn dh cam ape jek... kesilapan bodoh dari aku laa.. padahal experience bela ikan, ada la byk gak.. aku pn tatau nape time aku nak pindah ikan aku ke aquarium 2.5 kaki lama aku, aku tak letak anti chlorine.. yg bestnya, aku tadak pn mende tuh.. ikan tu mati around kul 9 malam laa... before aku kuar ngn mak abah gi trong, ikan tu idupp agi.. aku balik dlm 9.55 & ikan tu dah mati.. disebabkan aquarium beso tuh aku dh letak kat dpn, so malam before gaji, pas abeh tusen, aku trus singgah kedai ikan kat kmtg.. aku bli sekoq Pearl Arowana.. leh tahan gak harge dia.. ikan tuh pjg dalam 17cm.. dh agak beso laa.. aku gi dgn bad.. tanpa pk pnjg sgt & dgn hasutan bad, aku pn bli la ikan tuh.. plan asal nak lepak malam tuh sbb esoknya aku cuti.. tp, tpaksa balik umah dulu sbb nak masukkan ikan tuh dalam aquarium.. pas tgk ikan stabil je lam aquarium, aku pn kuar la gi lepak2.. yg tak tahan tuh, nak isi minya keta pn dah tadak duit.. alih2 aku isi RM5 je dekat shell tuh.. ahakz... ikan pn pasai.. tp lantak laa.. janji, hati aku pueh.. ada replacement..

weekend tuh, pas balik tusen, aku trus gi kedai ikan, aku nak cari filter tambahan untuk aquarium aku.. so, time nak bli tuh, bapak aku hasut aku suh amek model Nice 688.. filter nih jenis gantung kat tepi aquarium je.. menarik gak RM45.. harge pn ley tahan.. tp nak jaga air pnya pasal.. aku beli je.. after 1 week, aku gi lak kedai ikan dekat Batu 2 1/2.. aku nak cari filter biasa tp yang kuat skit.. nak amek model Dolphin, cam kuat sgt.. so, tokei tuh suggest aku guna model Big Boy Power Head Filter.. motor saja.. aku dapat dalam RM25.. Filter ngn getah suma aku guna yang lama nya.. model Speed.. dalam pada aku dok jaga kualiti air, masalah dgn Pearl Arowana ni adlh dia memilih makan.. ikan ni kurang gemar makan anak ikan, udang pn tak suka.. jadi aku tpaksa beli lak cengkerik.. tak penah2 aku pegang cengkerik.. then kena rotate plak dgn ulat kayu.. menjijikan.. tp dh minatnya pasal.. aku bli udang, sampai skang udang tu
idup harmoni dalam aquarium..


sebelum


semasa..

hampir siap.. mati dh pn.. dalam kenangan

pengganti - Big Boy Power Head Filter


Lamp - leh masuk dalam air.. Cost RM12


Nice 688 & Big Boy Power Head Filter

Nice 688

dalam masa yang sama, mak dgn abah aku lak minat kat ikan lawan ( Betta Fish ).. lg la sakan kami anak branak.. penuh dgn ikan je dalam umah.. dari sekoq je ikan lawan, skang dh ada sebelas.. colourful lak tuh... tak pilih color yg sama.. bila aku kaji ttg ikan lawan neh, harga dia pn leh tahan gak.. then color dia pn ada yang menarik.. kat aku, yg sgt2 lawa ada 3 je.. dua tu colour putih ngn satu tu kaler itam suma.. yg putih ni lak, ekoq dia ada ceklat2 sket.. kalo nak ikutkan nama dia yg aku cari dalam tenet ni, Halfmoon Betta Latte White.. dh macam ayaq kopi je.. ehehehe.. dalam pada dok bela tuh, pak aku gak juai ikan ni pada orang yang berminat.. stakat ni, ikan lawan, baru ada sorang budak je beli.. RM5.. market kalangan budak2.. so ssh skit laa.. yg laku, ikan seluang.. aku bli singgit sbb nak try ajaq arowana aku makan, alih2 ada budak nak bli ikan tu singgit.. pak aku pn juai la singgit 6 ekoq.. pdahal aku bli, singgit dekat 30 ekoq kalo tak salah.. untung2... ehehehehe...


yg tudung pink tuh, port ikan puyu, anak2 ikan tuk kelisa makan ngn udang


seko, RM5.. kalo skali balang RM10..



0 comments:

Post a Comment