Thursday, June 17, 2010

Lalala...

Salam.. I’m back.. Beautiful gurl.. All over the world.. huhuhu.. tgh layan lagu B.O.B - Nothin On You..mlm ni mlm yg agak membusankan.. tak byk aktiviti yg leh dibuat.. nak tgk bola, aku tak pasang sport.. sbb charge cam tak munasabah.. kat Arena lak, tadik je live – Chile vs Honduras.. lama gak tak lepak kedai pak tam.. maklumla, budget lari.. tadik mak kata nak gi, alih2 pas magrib je da masuk bilik.. cam tak sehat je.. maleh nak ngaco.. kul 8 tadik, saje nk try online, tp still tak leh gak.. dari smlm.. bezanya arini ada 3G.. smlm guna EDGE je.. ley la masuk, tp lembab gilernya.. arini, walopn lampu biru nyala, tp cam tadak guna je.. ape pn takleh bukak.. aku dh mula berfedup2 dgn Celcom Bband neh.. Rasa cam nak guna Maxis pn ada.. tp jenuh la nak kena bayaq charge permulaan tuh.. budget dh la kureng.. sabo je laaa… Aku ni bukan la kaki komplen.. tp cam aku baca kat paper smlm, cas bulanan tenet kat Spore baru lam RM20 sbln / speed dia lebey kureng cam Celcom Bband pakej RM68.. nape diaorang leh provide tenet dgn charge yg lebey murah??? Kalo ikut pandangan aku, ni suma lebey kepada keefisiensan sesebuah organisasi.. sama ada cenderung untuk mengaut untung yg berlebeyhan or diaorang amek untuk & give the best service.. kalo nak ikutkan, jawapan yg akan diberikan adalah factor muka bumi, cuaca dan teknologi kita.. tp Negara len leh buat, awat kita tak leh?? Tlalu byk sgt birokrasi / kerenah, gini la jadiknya.. keberkesanan adalah amat tidak memuaskan tapi kadar cukup tinggi.. sama gak cam kes siaran bola neh.. mentang2 this year world cup, awai2 lagi depa dh naikkan cas.. alas an yg kos penyiaran dalam bidang sukan adalah meningkat, buleh diterima.. tp camne lak dgn kualiti penyiaran?? (hujan, angin kencang) – nape bila 2 benda ni jadik, siaran tadak.. adakah mereka ni Cuma provide saja tanpa ada R&D?? mudah berpuas hati dgn hasil kerja tgn yg pertama… sudahnya, mcm ni laa.. tp, tadak sapa pn nak bela nasib kita.. tambahan plak depa ni dominan..

Kdg, kalo sebut ttg isu kadar bayaran ni, aku pn tak paham.. aku ada cam 2 pengalaman yg berkaitan dgn apa yg aku isukan ni..

1). Aku penah overhaul moto dekat ejen Modenas.. dkt area Medan Taiping.. time tu moto aku dh truk.. kos untuk overhaul adalah RM400 sumthing laa.. then ada lak cas untuk upah pomen around RM100 sumthing.. logik ke? Ape maksud upah pomen sedangkan tugas pomen tuh adalah untuk godek2 motosikal yg datang ke kedai diaorang.. lgpn, daripada perbualan aku dgn pomen ni, dia tak dapat pn upah tuh.. mmg masa dia diperlukan bagi focus terhadap 1 motosikal je pada masa yg berkenaan, tp ape relevan dia upah pomen?? Itu dh mmg tugas dia pn.. lgpn, kedai sah2 dah amek untung atas part2 moto tuh..

2). Ni lagik 1, sbb dh balik tepeng (tahun biler tah), jd aku cam malas nak godek2 pc aku sdnri.. Bateri CMOS aku dh kong.. jam semedang je jadik tak btoi, so aku pn bawak la gi kedai.. aku dh explain dh kat tokei kdai tuh.. then dia kata, takpe, diaorang cek dulu.. memandangkan technician dia kuar makan, aku pn chow la tinggai pc tuh.. then ptg tuh biler dh siap, diaorng call then aku pn dtg la nak amek.. skali tgk resit, RM25 maa.. tekejut beruk.. bateri tuh RM6 je.. tp dia cas RM10, then lagi RM15 tuh upah technician bukak pc.. apekah??? Cam gampang je.. abeh tuh, keja technician tuh ape?? Goyang tutt je ke?? Mmg la tugas dia bukak pc.. takkan tu pn nak cas.. kebetulan member prac kat TM tpg keja situ skang, akn pn tnya la dia.. dia cakap, diaorang mane ada dapat upah pape pn.. gaji basic je.. so, what the hell is the cas technician tuh???


Basikal…

Alhamdulillah..setiap ari aku dpt increasekan jarak kayuhan aku.. walopn terjejas skit utk kayuh time balik kije sbb ujan, tp aku ttp maintain kayuh time malam pas Isyak.. dari 5 round pusing lorong aku aku dan lorong depan umah aku, smlm aku dapat wat 9 round.. dan tadik, sblm aku tulih blog nih, aku dapat wat 12 round.. walopn jarak 1 pusingan sekitar 500 meter, tp yg penting bilangan pusingan tu dh meningkat.. dan aku agak selesa kayuh sblh mlm, simple, sejuk dan selesa.. namun, yg tak syok nya bila jejari blakang rim aku ada bunyi.. aku rasa ada sumthing wrong.. tp nak bawak gi kdai dia, cam jauh.. nak kayuh ke kedai dia pn tak mampu lagi.. lgpn blum ada gaji..tkt kena ganti pape lak.. so, sbb tak memudaratkan, aku pn truskan kayuhan cam biasa.. tringin gak nak kayuh sblh pg, tp masalahnya aku tak mampu nak bgn.. huhuhuhu..

Malam tadik, time aku online, aku sempat gak wat 2 benda.. 1st, aku kaji ttg bike aku.. Mountain Bike (MTB) aku ni kalo ikut dari web Exitway, specnya rendah je.. takdak disc brake depan blakang pn.. gear pn len.. tp ada 2 paten.. satu tuh Moosonee (akunya) & lg 1 tuh Norfolk.. dedua ni adalah nama tempat dekat Canada ngn Amerika.. walopn bike aku Moosonee, tp spec aku adalah spec Norfolk.. aku dh kaji dari web Exitway.. aku dunno what happen.. Either kedai tuh modified or mmg dapat dari kilang camni.. kalo ikut harga pn, harga aku bli tuh harga Norfolk.. sib bek beza dari segi barang je.. dari segi frame bike, tadak pape.. same je.. Cuma colour dan nama je len.. aku gak usha blog MTB y glen.. kebanyakkan gerun2 gak.. dan cam tak caye, ramie gak yg guna model Exitway.. walopn murah, tp barang dia complete.. lgpn, basikal neh tahan lasak la gak.. Agak seswai la utk beginner cam aku nih… kalo tgk dalam blog MTB len, mmg ghairah je MTB diorang, tp aku ada jumpa 1 blog nih.. team MTB tp 4 orang je.. dari Semanggol rasanya… diaorg guna frame MTB lame kot.. spray sndri.. then pasang part.. tadak suspension, tadak disc brake.. Cuma ada gear dan V-brake je.. siap ada carrier dekat blakang & maggat dekat tayar depan.. cam tak semat lgsg.. tp yg gerunnya, depa ni bukan calang2.. kayuh dari Semanggol sampai Teluk Intan.. Semua long2 melampau giler.. diluar tahap kemampuan aku.. dari situ, aku dapat skit pengajaran.. tak perlu yg grand2.. janji kayuh je..


ni spec beskal aku.. huhuhu


tp body aku yg neh..

0 comments:

Post a Comment