Tuesday, November 9, 2010

Android


Salam.. huhu.. lama tak menayep.. boring la plak… so, kali ni aku nak share ttg Android.. walalala..

Apa itu Android??? Jeng3x..

Ok, Android adalah satu system pengoperasian bagi talipon trutamanya talipon bimbit.. Dimiliki oleh Google Inc.. Google beli Android Inc ni dan jadikan milik depa.. yg ada dipasaran skang ni cuma 4 platform je iaitu Android 1.5 @ Cupcake, Android 1.6 @ Donut, Android 2.1 @ Éclair ngn  Android 2.2 @ Froyo.. ikut yg aku baca akan kuaq Android 2.3 lak @ Gingerbread..

Kalo ikut survey, 40.8% gunakan Android 2.1 @ Éclair.. Ok, nape aku nak citer ttg Android ni??? Sbb aku baru je trade in X6 aku dgn Xperia X10 Mini.. tambah RM100 je.. tak la banyak sgt.. ikutkan, mmg sayang nak tuko.. tp sbb X6 dgn N97 Mini aku dedua guna OS sama, jadi cam tak best laa.. sama je function..

Dekat seminggu gak aku wat decision sama ada nak tukaq @ x sbb xperia mini ni tak saport video call.. jadi aku cam ralat skit.. selain dari tuh, dari apa yg aku survey scara rawak, cam best laa.. then, memandangkan HP apak aku rosak, aku pn join la skaki tuk tuko ke xperia mini neh..
Mmg gempak la function dia.. aku godek2 dalam 3 ari gak kot baru la aku paham dan expert skit ttg xperia mini ni.. hurmm, bg yg tatau, OS xperia mini ni  adalah Donut.. tp dia uprgradeble to Éclair.. tp utk mini pnya version, update takdak lagi.. katanya dalam area2 terdekat nih..

Aku nak cakap ttg Android pn tatau la sgt.. juz nak share cam advantage guna Android ni je.. selain dari org len cuak nak guna, kita akan kelihatan agak “style” bila guna android ni sbb menu dia pnya display & control cukup style laa.. then kita leh download Menu Launcher dekat Android Market @ web2 Android yg len utk cari menatang ni.. antara yg best dan yg aku guna skang adalah Helix Launcher.. aku gak Guna ADW Launcher.. ikut kajian penguna2 Helix Launcher, Helix Launcher ni dapat menjimatkan battery hingga 30% memandangkan bateri xperia x10 mini ni cepat abeh.. drpd launcher ni, kita leh sort menu dgn mudah dan tambah certain widget cam Digital Clock dgn Weather widget yg akan membuatkan HP kia kelihatan cam HTC Wildfire.. Semat tuh.. 

Then, dia ada Android Market yg mana kita leh download banyak widget,software dan game untuk kegunaan dalam Hp kita.. dari segi msg plak, walaupun skrin x10 mini ni agak kecik, tp aku still mampu taip msg kepada buah hatiku.. Wink Wink.. ahakz.. semua msg disusun dalam ala2 sebuah folder yg mana kita leh scroll je utk lihat msg2 yg lepas.. bentuk dia plak cam bubble cam dalam komik tuh.. 

Android gak ada unlock pattern yg mana kita tak yah susah2 nak create passwd or cari pape software utk lock gallery dan msg.. then, bila surf tenet gak, kita leh view umpama surfing dari sebuah laptop yg canggih.. untuk tapping pada screen dan scroll, sangat lancer laa.. tambahan lak byk android kat luar yg guna processor 1GhZ.. x10 mini aku pun guna 600MhZ.. N97 mini aku baru 488Mhz je.. lembab kot.. menu android gak menyediakan beberapa screen dalam satu menu cthnya desktop x10 aku leh swipe ke kiri atau ke kanan sehingga 7 screen.. jd, memacam leh disusun.. 



Aku dah mula ngntuk.. huhuh.. skang aku nak citer kelemahan x10 mini & android lak.. kelemahan x10 ni adalah battery dia built in.. jadi kalo dh kong, cam kena tuko hp trus je.. then power hp dia lak skadar 900 amp.. skit je kot.. then,  utk maintain power, angpa kena off bluetooth, gps, wifi then tukar kepada network mode GSM only.. jgn guna yg CDMA melainkan ada nak receive mms or nak send mms.. then dia gak tadak kamera depan utk video call walopun dia saport 3G.. tp, kebanyakkan android mmg camni.. kecuali model2 baru dari Samsung.. then, kelemahan android  donut plak adalah dia takleh install software dalam SD card.. suma kena masuk dalam internal memory.. dah la x10 mini ni Cuma 128MB je.. jadi agak terbatas.. tp ada software yg dijual utk pindahkan dari internal ke SD.. dan ada gak tips2 utk hack root x10 mini ni.. tp aku tak brani buat.. then, cam today, aku baru dapat tau yg Android gak tak leh save mms image or item lain dalam hp.. so aku pn wat searching skit.. jenuh gak.. tp dgn gunakan Handcent SMS, angpa leh save ape saje item yg ada dalam MMS tuh ke SD.. 

Cuma angpa kena la disable kan notification dalam Handcent ni agar msg tak bunyik 2 kali.. dan gak set la standard sms viewer sbg default.. kalo perlu je baru guna Handcent..

Byk la yg aku nak share, tp aku dah ngntuk.. nnt la aku sambung eh.. 






    





Free Image Hosting

0 comments:

Post a Comment