Monday, November 22, 2010

Lara Hitam..

Bg fazrin, hari ini adalah hari yang paling menyedihkan dalam hidupnya.. tidak pernah dia rasa terpinggir dan tertipu sebelum ini.. walaupn apa yang berlaku cuma hanya sedikit titik hitam yg penah terpalit dalam hatinya, tp titik hitam ini nyata tidak pernah hilang, malah titik hitam ini terus bermain2 di dalam hatinya.. hatinya lara dan pilu hanya dek kerna Aisya tidak mahu mengerti apa yang hendak disampaikannya.. 

“abg dh hina Aisya bang.. sanggup abg katakan Aisya sedemikian” kata Aisya kepada Fazrin.. 

bg Fazrin, apa yang diperkatakan itu cuma teguran ikhlas dari seorang kekasih. “abg cuma taknak Aisya buat mcm tu lagi” bentak Fazrin.. 

Semua ini berlaku gara Aisya meluahkan bahawa selama ini dia sering memerhatikan gerak geri dan tindak tanduk Fiqah.. Fiqah adalah bekas kawan baik Aisya.. namun, kerana sebab yg kurang jelas, kedua mereka telah memutuskan tali persahabatan sejak dari hari berkenaan.. namun , setelah sekian lama, Fiqah mendapati bahawa dia sering diperhatikan dari alam maya.. 

Ini telah membuatkan Fiqah menegur Aisya secara tidak langsung kerana sering memerhatikan beliau..
“abg tak suka dgn tindakan Aisya.. mcm psiko” jawab Fazrin.. 
“tp, Aisya cuma nak tau ttg idup dia je bang.. Aisya tringat detik2 manis kami berkawan, tp Aisya tak dapat lupakan Fiqah bang” rungut Aisya kpd Fazrin.. 

Fazrin ttp mengatakan bahawa tindakan Aisya itu seperti seorang psiko ataupun seorang lelaki yang gilakan talaknya.. niat Fazrin cuma mahu Aisya mengambil tindakan dengan melakukan perkara yang sepatutnya.. namun, Aisya terdiam sepi dek terasa hati dengan kata2 Fazrin.. 

Pada Aisya, Fazrin telah menghinanya… Fazrin berkali2 menerangkannya tetapi sikap Aisya yg suka memutarbelitakan kata2 Fazrin membuatkan keadaan semakin keruh.. 

“bygkan kalo abg yg buat mcm tuh?? abg perhatikan rakan abg di dalam internet dan kemudian dia tahu.. selepas itu, abg luahkan pada Aisya.. apa yg Aisya rasa?? “ dengan nada yg lembut walopn kenyataannya kasar.. 

“dh tentu Aisya anggap abg ni tak btol.. abg gay.. dan tentu Aisya gak pelik kerana yg sewajarnya adalah abg menegur dia kembali dan berbaik2.. Aisya suka kalau abang buat mcm apa yg Aisya dh buat?? Walhal banyak perkara ttg abg yg Aisya lupa” bentak Fazrin semakin serius.. 

“tidak bang.. Aisya cuma berharap mendapat suami yg dapat memahami hati Aisya”.. kata Aisya.. 
“abis tuh, abg ni ape?? Bukan lelaki yg dpt memahami Aisya ke? Aisya tidak bersyukur dgn apa yg Tuhan dh berikan malahan Aisya merungut.. “ jawab Fazrin dgn nada yang sesal..

Kesesalan Fazrin berlarutan kerna dia bimbang jika Aisya meneruskan sikapnya itu dan berpaling tadah kepada lelaki lain.. Emosi Fazrin terganggu.. 

Terlintas di fikiran Fazrin, mungkin ini juga lah sebabnya Aisya masih lagi menghalang Fazrin dari mengakses ke laman social milik Aisya.. Mungkin kerna Aisya bimbang Fazrin akan ketahui apa sebenarnya yang telah Aisya buat di dalam laman berkenaan.. tindak tanduk Aisya yg kerap menyembunyikan sesuatu membuatkan Fazrin bertambah bimbang.. dalam hatinya  cuma ada sayang utk Asya seorang sahaja.. 

“sbb tu jugak  kan Aisya masih blok abg dekat Facebook kan?? Sbbnya Aisya taknak abang tahu gerak geri dan tindak tanduk Aisya.. ptt la sampai sekarang Aisya masih meminggirkan abang dari menjadi sahabat di dalam Facebook Asiya kan?? “ soal Fazrin dgn nada yang makin lemah.. 

hatinya makin pilu dan terasa dgn apa yang telah diperlukan oleh Aisya.. di saat mereka telah berbincang mengenai tarikh pertunangan mereka, timbul pula keadaan yang kurang senang ini.. 

“ttg Facebook tuh, sumanya salah abg.. abg yang malu nak ngaku yg abang kekasih Aisya”.. tengking Aisya keada Fazrin.. 

pada Fazrin, jika benar la demikian rupa sekalipun, hal itu wajar dilupakan memandangkan mereka makin dekat dalam menyatukan jiwa mereka bersama..  pd Fazrin, seburukn mana pun yang pernah dilakukannya, sekurangnya, dia tidak pernah berahsia daripada Aisya malah segala kata laluan bagi email dan juga akaun bank dikongsi bersama dengan Aisya.. terdetik di hatinya utk mencabar Aisya berbuat demikian, tetapi Fazrin tahu, Aisya tidak sama sekali akan berbuat demikian.. Fazrin tahu bahawa Aisya banyak berahsia dgn Fazrin.. 

Tatkala itu, menitis air mata Fazrin bila mengenangkan kekasihnya yang disayangi.. walopun Aisya sering memperjuangkan ttg hak, kesetiaan dan kasih sayang, tetapi, Aisya tidak pernah berani lakukan sesuatu seperti yang Fazrin telah kongsi bersama Aisya.. 

“apakan daya.. Nasihat ku di kata hina, bimbang ku di anggap menyibuk, sayang ku dianggap mainan ..” bisik hati Fazrin
“Nombor yang anda dail sedang sibuk” kata operator di dalam talian telefon Fazrin.. 

Fazrin tahu bahawa Aisya telah menghalang Fazrin daripada cuba untuk menghubunginya.. inilah yg kerap terjadi apabila mereka bertengkar.. 

Fazrin sedar dirinya diperlakukan umpama haiwan, tp apakan daya.. sygnya mengatasi marahnya pada Aisya.. tidak terlintas di fikirannya untuk membenci Aisya.. tatkala itu, masih basah pipi Fazrin mengenangkan nasibnya apabila bergelar seorang suami kelak.. 

“Mampukah aku mendidik dan menjaga isteri utk menghormatinya aku sebagai seorang suami??” bisik Fazrin..

Bersambung ….. 

Nukilan anak tiMur.. 





   

   



Free Image Hosting

0 comments:

Post a Comment