Sunday, November 14, 2010

ShouLD i use Task Killer ??


Salam.. lama tak update blog nih.. org yg dtg melawat pn dh makin kureng.. cam xbesh laa.. huhuhu.. Nuffnang aku baru bape sen jerk.. hurmm.. kali ni pnya post, aku nak citer ttg Android  pnya isu. 

Kebanyakkan pengguna Android mungkin tak sedaq yg depa tak perlukan sebarang Task Killer utk hp depa.. Ramai yg salah paham ttg process dalam Android ni dan depa ni dgn mudah mencari pelbagai Task Killer utk dipasang dlm hp depa.. depa anggap yg Android ni salah 1 kelemahan dia adalah ttg “running application” sbb sntiasa ada process yg seolah2 berjalan.. bila ditanya nape depa guna (aku pn guna gak), suma jawab sbb kalo tak guna, battery hp akan cepat abeh sbb “dimakan” oleh process nih..ada gak yg bila kita siasat, depa ni rupenya guna Task Killer sbb kedai suruh dan kedai yg pasang..

Sebenaqnya, Task Killer TAK DIPERLUKAN bg sebarang jenis hp android, malahan ia akan lebih menjejaskan hp hangpa ja..

Memahami Android

Ok.. utk memahami Android, kita kena paham mcm mana Android ni beroperasi dan camne dia urusankan process dia..Android ni adalah Multitasking Operating System.. Multi tuh sendri maksudnya banyak.. Designer buat Android ni tanpa sebarang “Close” button ataupun Task Killer apps.. depa ni bukan bodo.. Google dh plan mende ni siap2.. cthnya mcm Gmail dalam Android kita. Kalo kita perasan, tadak sebarang Close button pun dalam apps nih.. sbb ape?? Sbb pas kita guna Gmail, kita mesti la nak close kan?? Jd, utk tak bebankan pengguna, depa decide utk tak pasang close button sbb user pasti akan guna lagi Gmail.. sama ada dalam tempoh sejam , sehari ataupun seminggu lepas depa guna kali terakhir..



Apa itu Process?

Process adalah satu aktiviti yg berjalan melibatkan sama ada 1 apps ataupun lebey.. cthnya, anto sms sambil dgr lagu Yuna .. secara zahirnya, kita ketahui bahawa ada 2 process yg sedang berjalan iaitu System Messaging dan Music Player. Apa yg perlu kita paham, walopn sesuatu process tuh wujud, ni tak bermaksud process ni berjalan.. dia sdg berada dlm status “Idle” ataupn “tidak digunakan”.

Apa itu Aplikasi?

Aplikasi ada suatu benda yg mempnyai banyak process bg membolehkan kita guna apa yg kita mahu @ wanted function.. 

Apabila kita membiarkan aplikasi berkenaan, kita akan membenarkan process tu berjalan secara diam2 disamping membuat apa benda yg kita nak dgn aplikasi yg len..sbg cth, Facebook yg tak di exitkan, akan update berterusan tanpa menganggu apa yg kita nak buat seterusnya cthnya dgr lagu, taip msg @ tgk video.. aplikasi ini akan disimpan dalam memory kalo2 kita nak guna dan bukak aplikasi tu laen kali.. ramai yg anggap benda ni membazir battery.. anda BETOI!!  Namun , menghapuskan jejak (process) sesebuah aplikasi di dalam memory mengunakan KADAR BATTERY YG SAMA jika kita telah meng”kill” semua aplikasi di dalam system Android kita.Malahan, ia akan menyebabkan battery digunakan dgn lebih lagi memandang aplikasi berkenaan perlu dibuka sepenuhnya seperti sedia kala.. 

Konsep ni sama gak dgn CACHE dan TEMP Folder dalam PC kita.. mmg CACHE & TEMP ni memakan ruang hardisk dalam PC, tp dia membolehkan loading web lebih cepat sbb segala icon dan files2 berkaitan telah di simpan dalam PC kita.. jadi, process nak loading tuh jadik lebih mudah sbb web akan load dgn gunakan segala file yg telah disimpan dalam CACHE & TEMP ni daripada perlu mendownload semula logo, gambar2 dan pape saje yg berkenaan bila kita nak bukak sesuatu web page.. 

Jd, jgn pelik kalo kita jumpa logo Google mahupn Yahoo! Dan gak logo2 laen selagi semua web tuh kita penah masuk.. bagi yg mengunakan Broadband, aku cadangkan agar tak kerap sgt clear temp sbb leh jimat Data Usage angpa.. nak plak yg guna Maxis Bband cam aku ni.. kejap je Data Usage abeh.. kalo nak clear gak bagi tujuan nak jaga prestasi PC, clear la sebulan skali yakni pada date bil terakhir pada bulan berkenaan.. 

Berbalik pada Android, mungkin ada gak yg cakap depa guna ni utk elakkan memory jadi low.. tp hangpa kena igt, Android ni dah cukup bijak utk kenal pasti apa2 runing process yg tak diperlukan dan dia akan mematikan dengan sendrinya aplikasi berkenaan dgn cara yg cukup bijak sbb bila kita bukak balik, seolah2 apliaski berkenaan tidak ditutup pun.. ada la cara dia handle.. aku pn tak cukup expert  nak citer ttg mende ni.. 

Task Killer Misconceptions

Ramai yg salah anggap ttg mcm mana Android ni berfungsi dan depa ni lebih suka guna Task Killer dgn alasan nak reduce Memory usage dan elakkan daripada battery jadik weak..  ramai yg anggap bahawa : 

“Task killer membolehkan battery bertahan lebey lama”SALAH..

Task killer membuat sebaliknya, dia membuatkan battery angpa jadi lebih cepat abeh..bila kita kill sesuatu aplikasi, aplikasi berkenaan akan dibuang sepenuhnya daripada Memory.. jd, bila kita nak bukak balik aplikasi berkenaan, kadar pengunaan battery adalah lagi lebih daripada membiarkan saja aplikasi tuh idup dalam keadaan “idle”..angpa gak membuatkan jangka hayat battery jadik lebey pendek sbb aplikasi perlu dibukak sepenuhnya semula daripada dari tarik saja daripada memory..

“Task killer buatkan hp aku jadik lebih laju”SALAH..

Task killer akan buat hp kita jadi lebih tak stabil.. sbb sesetengah process tuh dia maybe share dgn process yg laen.. jd, hp akan jadi macam terencat la.. ibarat “cubit paha kiri, paha kanan pun terasa”.. dan kalo process tuh share dgn memana aplikasi, bila kita dh kill pn, system akan paksa utk bukak balik process berkenaan.. sbb ape?? Sbb dia share maa.. kalo ada satu kaki je, camne nak jalan.. kurang2 kena gak pakai tongkat.. paham dak??

“Tadak butang Exit, jd terpaksa la guna Task Killer”SALAH

Android di cipta utk mmg tadak exit button.. kalo perlu ditutup, system akan tutup dgn sendrinya.. tak caya leh try.. 

Jadi, bila patut guna Task Killer ni??

Task killer hanya perlu diguna apabila angpa ada download pape software dan software tuh wat hp angpa jd lembab @ tak stabil.. jadik, time ni angpa leh guna Task Killer.. dan angpa perlu ingt, kes mcm ni jarang jadi dan angpa perlu buang software tuh.. kalo yg download dari Market, jarang ada masalah mcm ni.. kalo ada pn, system akan Force Stop sndri.. benda ni jadik bila kita pasang 3rd party software yg mana ia adalah salah kita sndri.. kalo tak caye leh try download 3rd party software, tak kira la ang guna Sony , Samsung @ Nokia, kalo 3rd party software tuh buat hp jadik ngok ngek dan kena repair, Service Centre takkan buat sbb warranty dah terbatal maa.. jadik, tanggung la sndri.. tp kalo software dari Market atau Ovi Store (Nokia) yg angpa download tuh ada error dan wat hp jadi ngok ngek, tuh still leh repair lg.. ikut yg aku semak, install Garmin pada hp Nokia akan watkan warranty terbatal (aku ada guna Nokia gak).. dan Ovi Maps, tadak charge.. aku dah guna dari Taiping sampai ke Bangi, Sg.Buloh dan Aloq Staq.. ilek je kredit aku.. 

Jadik, apa yg perlu angpa tau adalah Android ni adalah satu operating system yg leh jaga diri dia sndri.. takperlu sebarang Task Killer pn.. paling mudah la.. takkan la Engineer Google bengap sgt sampai wat 1 system yg akan nyusahkan user??

                                              




Free Image Hosting

0 comments:

Post a Comment