Tuesday, July 27, 2010

pataH..


 Salam.. citer pasai beskal lg.. huhu.. It’s happened last Sunday, pabila aku meround sepelosok lake garden.. sambil niat mengetest cycling pants yg aku baru bli, aku pn berkayuh cam biasa.. tp yg sedeynya bila aku dh otw nak balik, aku rasa cam beskal aku berat skit & ada bunyi dekat blah blakang.. aku bajet mesti dekat rim ni.. jadik aku pn berenti tepi Kedai Yee Fong, sambil belek2, ada la plak spoke yg patah.. 4-5 btg lg longgar.. mula la fedup.. tp kayuh gak sampei la ke umah.. sampei je umah, trus aku amek tools keta then bukak la tayar beskal.. walopn aku tak pnah bukak tayar pape pn sblm ni, aku cam yakin la aku ley buat.. pg td, aku mintak bantuan bapak aku utk gi anta betoikan rim tuh balik.. ptg pas kije aku amek.. balik kije dh awal dh, tp ada skit “gangguan” jd aku pn sampei lmbt dan lmbt wat kije.. bila dh siap pasang rim, aku pn try kayuh.. malangnya gear lak tamau turun.. Shifter cam tak berfungsi.. pas godek2,tak leh gak.. aku pn call la Mr. Tan kedai Hock Seng Huat & ask him.. dia kata kalo bukak tayar blakng, setting gear mmg sng lari skit.. Alih2 dia suh bawak gi kedai dia esok.. dh la repair spoke kena RM19.. esok tatau la cane.. aku dh mula fedup bila tak dpt ngayuh neh..




 pilu..
Nak biar, aku pn tdak masa nak gi kdai.. Weekend ni aku kena attend satu course dkt Bandar Baru (Parit Buntaq) anjuran Union. Ati cam berat je nak gi.. dh la takley claim.. tp bila ABM suggest aku gi, aku pn ok laa.. dia kata ni utk hak kami gak sbg staff bank.. ptg tuh, masa tgh buat kije, aku sembang la ngan sorang staff neh.. nama dirahsiakan.. huhuhu.. dia cam complain la ngn situasi skang.. Friday, should be balik 4.45pm.. tp kekdang kul 6 pn blum balik lg.. ni kan plak ari len.. dh la takley claim OT.. masa ni la dia explain kat aku bahawa yg tak bg claim OT rupanya ABM.. ada dgr2 yg banyak orang cam complain dkt Manager.. tp still tadak action.. diorang ni, tanak masuk Union sbb rasa rugi kena bayaq RM11 sbln padahal apa pn tadak.. then dia cakap la lg yg ketua Union skg tak wat kije..
Otw balik umah ptg tuh, terdetik la aku utk call akak yg jadik ketua Union tmpt kami neh.. aku pn sembang dgn dia.. aku tau dia ni cam difitnah.. bkn apa.. orang dengki.. lg pn sesame union member pn tak bg saport..bila aku smbg dgn dia byk gak yg aku tau.. cam isu OT, dulu diaorang claim.. tp yg takut2 tak claim.. bila ada yg buat dan ada yang tak buat, so geng2 Nube ni nampak lemah la.. tadak kesepakatan.. diorang ni plak dh berada pada tahap yg selesa, jd cam dh tak kesah la.. tp cam kami yg baru masuk kije nih, kije dh la bnyk.. apa pn tarak.. Give more,ask less.. masalahnya, kami give more than enough but get nothing.. never ask lak tuh.. skang ni, lepas aku bincang dgn akak tuh, aku suggest agar dibuat perjumpaan untuk member & bukan member sblm posa ni bg bincangkan isu neh..  td, aku kira dgn partner aku, sbln leh dapat paling kurang pn RM170.. kiranya, management dh utang aku dekat RM2k lebey spjg aku kije kat sini..
Officer yg dulunya clerical pn claim OT.. bila dh jadi officer, gaji dh nek sampei RM2800, diorang diam la.. bila kita tnya, jawapan standard.. “u ingt ni bapak u pnya bank ka?”.. payah.. kami bukan mintak lebey, kami Cuma mintak hak kami.. sbb tuh slama ni cukup time je aku chow.. arini partner aku ajak balik awai.. ngam-ngam 5.45pm, trus kami blah.. dia pn dh tamau tlg kije2 blakang lg.. lantak la kat managemt… huhuhu.. skg ni, aku juz tunggu time utk kena bamboo je.. then aku dh ready dgn jawapan2 yg professional dan bersedia utk bermasam muka sepanjg aku kije kat sana.. ahakz..
Ni baru pasai OT, lum lg ttg salary adjustment.. 

1 je soklan aku, nk tunggu sampai bila lg?? dh 2 tahun fight.. 25000 members x RM11 per month = RM275000.. byk tuh.. tp, apa yg kami dpt?
 

0 comments:

Post a Comment