Sunday, July 11, 2010

Assestment....

Salam.. setelah lama tak update blog, ditambah dgn kekurang material dan masa, arini, aku nak share sumting laa.. 2day aku attend PAC for PTD dkt INTURA Sg. Petani.. dh la kena gerak awal pagi, perut lak sakit 2 kali, ngntuk lagi.. tp takpe laa.. juz masa sampai aku cam agak kebingungan sbb tatau nak tegur sapa.. sib bek ada sorang brader ni tegus aku dulu.. dari pantai remis dia dtg.. setelah daftar pe suma, aku terjumpa la dgn Fitri (dak kolej aku lu) ngn Zureen.. kurang2 ada gak yg aku kenal.. lepas pendaftaran tuh, aku rasa ada la dalam 100 lebey je kot yg dtg.. memula kena tangkap gambar ikut kumpulan yang diberikan.. then ada taklimat dari penyelia INTURA ngn orang kuat JPA.. dalam taklimat tuh, kami suma di maklumkan bahawa format baru ni bermula dari tahun lepas yang mana lantikan utk PTD ni adalah secara kontrak selama 3 thn yg mana ada lg assestment dgn penilaian lain.. kalo lulus, tahun ke 3 kami perlu ikuti Diploma Pentadbiran Awam selama 6 bln dari pihak INTAN.. flow untuk dapat permenant mmg ssh la.. tgk slide pn dh moral down..


then kami dibrikan task pertama yg mana perlu ke bilik yg tlah ditetapkan mengikut kump.. ada 2 orang panel yg akan selia semasa program pertama ni.. program pertama adalah Ucapan Awam kot dalam BM.. aku dapat tajuk ttg isu penggunaan bahan elektronik dalam urusan seharian dgn isu menerapkan nilai2 kepimpinan dalam pendidikan di negara kita.. lepas 20 minit prepare idea, panel pilih scra random dan yg len kena kuar untuk wat task ke 2.. task ke 2 adalah untuk hasilkan baju dan beg gunakan gertas minyak, A4 paper, seletape ngn paper kalo tak salah.. then kami seperate la tugas yg mana dak2 laki wat beg.. then Chong suggest kami wat tema 1 Malaysia utk dedua barang tuh.. kami lukis logo 1 Malaysia dekat beg tuh dan tulih ttg rukun negara blakang beg tuh.. then nombor aku kena pangey untuk ucapan awam.. panel mintak aku perkenalkan diri.. aku pn cakap laa.. then dia mintak aku explain ttg tajuk pendidikan tuh.. pnya la aku tak suka sbb tak byk isi yg aku dapat.. tp aku goreng laa.. aku cakap la seperti cadangan dari gov utk kaji pemansuhan UPSR dan PMR, better gov improvekan kedua2 level exam ni dan serapkan gak silibus dan exam for kepimpinan dan nilai2 moral.. aku gak cakap la yg silibus kita wajar distruktur semula dari sekolah rendah untuk memupuk nilai kepimpinan ni dari awal.. then dia suh aku explain ttg camne nak strukturkan semula silibus tuh.. aku pn goreng la supaya silibus lebih memerlukan pelajar utk buat perbincangan di dalam kumpulan.. guru2 gak harus kerap membuat kerja secara berkumpulan di mana ara rotation dalam menjalankan tggjwb masing2.. panel ada provoke aku 4 kali agar aku terguna english dalam presentation..sib bek aku leh pk dgn waras..then aku berbalik pada task kedua.. byk gak idea yg aku bagi time tuh untuk present ttg beg tuh.. dari segi makna pada warna dan reka bentuk..

alih2, elok nak belatih, panel dh pangey suma utk presnt ttg baju n beg tuh.. yg diaorang ni lak abeh pulun isi yg aku kasik.. aku lak last presenter.. sib bek time present tuh, Chong sempat suggest agar aku cakap ttg ruang dalam beg tuh.. ruang yg besar tu menunjukan bahawa kita sebagai rakyat Malaysia dpat menerima pendapat dari pelbagai kaum dan peringkat.. then aku cakap la yg beg tuh gak leh mempromosikan ttg tema 1 Malaysia kepada negara luar dimana secara tak langsung dapat mempromosikan produk dan kebudayaan kita.. ahaha.. tatau la aku..

abeh je sesi 1st, aku trus chow, makan roti lam keta then trus nek bus gi solat.. sesi ptg lak bertukar kepada kumpulan baru.. tp ada gak partner dari kumpulan pagi sorang..memula kena cari kon no kump..then bila panel dh dtg, kami kena main game Deria ke 7.. game cam arem gak la.. ada 9 kotak, then kena isi 8 orang je..yg len duk luar..then susun la ikut nama, nombor or berat bergantung pada arahan panel.. masa dalam kotak tuh, aku pn cam blur utk bg suggestion nak gerak kemana ke ape ke.. alih2, panel cam perasan aku byk diam, sampai game ke 4, dia suh aku jadi ketua untk guide people yg bdiri dalam kotak tuh then kena sort ikut no.. memula aku pening gak.. assistant aku je byk ckp.. gurl, dak mane tah.. sampai la 3 kali panel perli aku "ai ketua, diam ja".. then aku pn trus cakap.. blasah je bagi arahan, dapat susun separuh jalan je pn.. yg best tuh, bila aku dh stat bg arahan, panel cam saport aku bila ada yg pepandai gerak sndri..sbb aku cakap jgn gerak lagi, then panel cakap "haiii..ketua kata jgn gerak, awat angpa gerak?"...huhu..tp, aku ttp tak dapt solve puzzle nih.. sampai la yg ke second last, secara kebetulan je dapat susun ikut ketingggian.. ada sorang minah speaking ni jadi ketua.. kira dia dasat laa.. padahal, aku saja wat2 rendah dari mamat sebelah aku.. takpe la, jnji ada gak yg settle... abeh je game tuh, kami suma trus kena kumpul dkt dewan asrama.. ikut grup yg sama.. kena lari 2.4km less than 18 minutes.. pusing INTAN 2x kot.. letih siot.. aku dapat pusing skali je.. seround lg aku jalan.. dpt la 14 minute.. janji tak lebey.. tak ilang lagi penat lari, kena lik kumpul kat tempat men game td, then trus wat public speaking.. sib bek aku orang 3rd last.. dpt tgk cara diaorang cakap.. ada sorang minah indah ngn mamat ipoh ni mmg dasat la sbb diaorang dpt think out of the box.. minah ni dapat tajuk box kot.. mmg mudah nak wat parabola.. yg mamat ni dapat tajuk nametag.. tp dia explain mmg best laa.. nametag ni means diri kita sendiri..apa matlamat kita, harapan kita.. bila kta memakai nametag, kita membawa harapan kuarga, gov dan len2.. byk gak la idea bernas..cuma yg syg, minah yg jadi assistant aku tak dapat cakap ttg tajuk dia "wallet"..dia cakap skit je.. walopn panel cam bg hint, tp dia takleh settle kan gak.. sampai la turn aku.. aku kena tajuk "SAND" .. ahahahaha..


"Assalamualaikum & good afternoon. today i will talk about sand.. .... ... sand ... .. " terdiam aku..
ahahaha.. then aku cakap la there a lot type of sand such as beach sand, normal sand and black sand.. wujud ke tak black sand tuh aku pn tatau la.. then aku cakap la kalo beach sand bebudak suka wat castle.. then ley gak guna untk perubatan - stroke.. then kalo sand biasa tuh, orang guna untuk tanam bunga, buh dalam aquarium kasik chantek dan wat campuran dgn simen utk bina umah ngn bangunan.. then aku blur lik.. panel ckp, "try to think out of the box like u fren".. aku pn goreng la.. everyday we stand at the sand.. the sand is a road 4 us to go futher in our life to get a better future by bringing out hope and objective.. hahaha.. aku ciplak skit idea mamat ipoh tuh.. then aku dh pening, aku cakap la ada gak SUGAR SAND.. ahahaha.. panel gak kat aku.. aku kata la yg ia digunakan untuk memasak..then aku nampak sorang budak cam mengangguk stuju dgn idea aku..ahakz.. salah kot SUGAR SAND tuh... bantai je.. finally, aku cakap animal also like sand.. they like to play with the sand and do their own "thing" with the sand.. trus panel glak.. huhuhuhu.. lantak la.. janji cukup 5 minit.. dan aku tak give up utk bercakap..


overall, aku rasa performance aku average je.. sbb walopn byk refer pada blog2 len, tp the best experience come when we feel it on our ownselves.. tp aku berdoa agar dipermudahkan rezeki aku.. tp aku gak sedia trima hakikat utk cuba nasib lg tahun dpn.. skang ni dapat atau x, aku nak truskan aktiviti berbasikal dan berjalan kaki tiap2 petang.. aku gak nak tingkatkan lagi tahap pembacaan aku ke level yg lebey tinggi.. bila kita berdamping dgn calon2 lain, ada masa kita akan rasa yg kita ni terlalu kecil... dan yang paling penting, smpi skang aku tercari2 apa yg aku bleh katakan ttg "sand".. tp aku cam berbangga gak bila ada sorang gurl ni puji aku then dia cakap tajuk aku yg paling susah.. dia lak english cair.. means, aku dh wat yg terbaek.. adios

no pic to share sbb aku tak bawa hp spjg assestment..

0 comments:

Post a Comment