Thursday, June 30, 2011

Denso Iridium IK 2.1


Salam.. Lama gile xupdate blog.. huhuhu.. ayat stereotype.. standard la bila blogging.. actually, cam maleh lg nak update.. tadak pape isi terbaru sgt pn, juz dalam entry kali nih nak share ttg keta..

Lepas tukaq belting last month, this month aku tukaq Plug keta plak.. kali ni aku tak pakei dh plug hat yg RM30 utk 3 bijik tuh.. setelah lama mencari, aku try lak Denso Iridium IK 2.1.. Harga ??  tokei dia ejas kat aku RM160 utk 3 bijik.. tokei dh janji kat aku, ni suma thanx to En. Salleh, Officer aku kat bank.. dia yg ejas ngn tokei nih.. so, ptg tuh, aku pn p la kdai dia.. tp sygnya dia tadak.. aku pn gtau le mekanik dia.. “Kelisa ka?? Dalam RM270..” .. terdiam aku.. biaq betik.. then aku gtau la yg tokei dia cakap RM160 jew.. then dia call tokei nih tp xdpt.. 



Esoknya, pas tusen, aku pn dtg lg.. kali nih disambut oleh anak tokei.. “ok bang, RM160” .. yg mekanik lg 2 org nih, muka mmg tak pueh ati gile.. agak2 arr nak mark up sampai seratus lebey.. gila toi.. dia suggest aku utk tuning keta skali.. nk ejas E.C.U skit kot.. sbb dh pakei plug power.. nk citer ttg iridium nih, aku pn tak pandai sgt.. Cuma yg aku tau, plug besa nih leh guna dalam 30k km je.. tp iridium sampei ke 100k km.. yg ke 2, api dia konsisten.. benda nih anak dia tunjuk kat aku.. depa ada cam sample yg dh siap ada plug kat mende tuh, then dia on, kita pn leh tgk api kat plug tuh.. yg plug besa, api dia goyang2.. tak direct.. tp iridium, direct and maintain.. 

Yg ke3 plak, plug ni dpt increase dalam 4% power keta dgn syarat kena tuning dulu.. yg last skali, plug ni gak dpt reducekan pengunaan bahan api pada keta.. utk tuning plak, dia cas aku RM30.. dia cocok wayar kat bawah stereng then dia start keta & tgk computer dia tuh.. cam canggih gak la mende alah nih.. aku pn tak paham sgt..

Dalam dia dok tune tuh, aku pn try la Fuel Treatment brand NASA.. aku ada cari info ttg kegunaan Fuel Treatment nih.. tmbahan plak keta aku dh 114k.. dia maybe buang carbon2 dalam tangki minyak kot..  bau dkt ekzos keta mmg kaw2 pnya..satu botol dalam RM15 je ..  yg pasti, lepas je buat ni suma, keta mmg rasa lebey ringan skit.. stat pn sedap.. jalan pn sedap.. so, pada yg blum try, leh la try..

Ni gambo time keta tgh kena tuning..
Free Image Hosting

0 comments:

Post a Comment