Monday, March 28, 2011

.... huRmm


Salam.. Lama xupdate blog.. lama gak aku xngayuh.. gara2 ujan.. huhuhu.. byk mende happen this few weeks.. 1st thing, aku dh dapat helicopter replacement seperti yg dijanjikan.. tp sygnya, heli tuh motor dia xckup kuat utk fly.. maybe seller tuh anta heli yg dh barai kat aku.. 

elok la pun, dedua menipu.. ahahah.. tp takpe, at least, aku leh standby utk parts dia in case jadik pape kat heli2 aku skang ni.. aku sempat gak komplen kat dia, tp dia jawab cam haram je.. “owh, it’s fine..” ayat takley blah.. tp, stakat yg aku dh bli, seller ni je yg 1st time menimbulkan masalah.. 


Ttg tusen lak, aku dh lost 2 org budak yg bijak lam clas aku.. suma ni gara2 masalah family.. diaorang ni tusen ngan aku.. 3 sdara.. yg berenti ni, mak nya kije dgn ayah sorg lg.. kira kije dgn adik bradik la.. time balik tusen, si mak nya takley amek sbb diaorang tender kat kem askar kat kuale kalo tak slh aku.. jd bini si ayah ni la yg akn amik 2 sdara nih.. bebudak ni slalu ngadu kat aku yg maksu depa nih, suka suh gi kdai bli barang mcm2.. then bila mak nya datang nak amik time ptg, si maksu ni suh lak mak (akak ipar dia sndri) siapkan & kemas barang2 kantin kat umah dia plak.. aku dh offer tuk tlg antar si anak ni balik umah.. tp mak nya kata takut ngangu masa aku.. last2 depa blah tusen kat depan umah.. huhhhh.. rugi.. kalo aku tlg anto, bape sen sgt je pun.. kebetulan 1 way dgn jalan nak blk umah aku.. tensen2.. 


Yg tusen kat umah plak, arituh briya je 2 3 org tnya bila nak bayaq yuran.. aku pun cakap la time mak abah dh gaji.. alih2, klas kamis jumaat ritu, sorg pn tak bayaq.. janji manis je depa nih.. ingtkan ada la duit masyuk.. yg dak darjah 2 nih plak, tgk gaya cam nak suh aku wat amal jariah je.. baik si mak mau pun abah dia, tak pnah tnya pn ttg yuran.. anak dtg tusen pn mai jalan kaki.. aku sgt was2 dgn situasi dak nih.. ahakz.. tp takpe.. Insyallah, kita jumpa di Syurga nnt..  

               ****************


Sbut pasai syurga, jumaat baru nih, dalam kul 1 lebey, time aku nak kuar lunch, mak aku call kat bank.. gtau yg nenek aku da tadak.. Innalillah.. aku terkezut gak.. sbb baru je jumpa last week.. mmg la keadaan dia dh makin truk.. dh takley nak jln2 sgt, xingt pape dh, rmbt pn da gugur.. so, aku trus info kat Asst Manager aku..yg aku terkilannya, “aiyaaa… 3 ari la ini mcm, lg tak cukup org.. nenek sebelah mane? Ur father side or mother side?” .. lgsg tak respek feeling org kot.. aku layak dpt cuti ehsan 3 ari, dia dok risau pasai short staff.. kalo yg sewarna dgn dia, ok je pn.. siap ley extend jadi 5 ari kot last month.. ni la yg payah bila keja dkt tmpt org.. tp kalo kije kat tmpt”sndri” pn payah gak.. byk yg dengki.. ikutkan, asalnya aku nak je datang keja esok.. should be, aku tadak pape mende sgt nak dibuat pn.. tp dh dia cakap camtuh, siap mcm nak confirmkan yg aku layak dpt cuti 3 ari or x, tlah membuatkan aku sakit ati sesangat.. so esok, aku wat bodo je sampei lusa.. rabu baru aku dtg.. 

 Memorandum perjanjian antara bank2

Sedih, da tadak nenek.. raya, tatau la camne.. adik bradik, sdara mara, ntah la.. kalo dulu, nenek ada, kira dpt la gak gathering time2 pose ngn raya.. tp tahun ni, aku pn tatau la camne.. pnat badan ulang alik smanggol 3 arini.. tiap2 malam wat tahlil.. yg best, sbb suma sdara mara ada.. ada je dh dekat 10 tahun xjumpa.. dulu kecik2 tatau nak cakap ape.. skang dh besaq, leh sembang mcm2.. best2..


Smlm gak, time aku nak gi tgk kubur, aku prasan byk keta ngn bike rack.. baru tringat, diaorang ada jamboree smlm.. kat bukit merah.. Malaysian Gold Jamboree.. aku cam tringin je nak join.. ahakz.. tp beskal tak seswai.. kang abeh patah sume mende.. tgk depa gantung bike sorg, gerun.. busuk2 pn Giant la.. tringat lak last week, aku saja gi cari kedai beskal kat area simpang.. ramai org cakap ada.. tp aku xpnah jumpa.. 


Alih2, arituh aku jumpa.. dia ni ejen silverback.. kemaih la.. byk mende la sembang.. peramah pak dgn anak.. anak muka cam mlayu skit.. then dia tnya aku “abg pakei beskal ape?” aku diam je.. then aku cakap “sy tadak beskal lg”.. “tipu la bang..” jawab dia.. aku senyum je.. sambil wat muka kemaih.. then ternampak la botoi ayaq Merida.. aku pn tertnya la.. bape hengget. “10 bang.. owh, bang pakai Merida eh?”.. teka Cina tuh.. aku senyum lg sambil wat muke kemaih..

“dulu aaa, sy ejen merida.. manyak laku bang.. juai 10, 5 mesti dtg balik”.. “awat” tnya aku pendek.. “dia pnya gear poblem.. abg rasa x?? kdg2 nak masuk gear dia lambat, kdg2 tak naik..” kata dia lg.. “ye ke” jwb aku pendek lg dari td.. “btoi abg, abg bli bape?” .. “tuttt” jawab aku ringkas.. ahahaha.. “mahai bang.. sy pn ni baru satu anam.. gear cantek, body cantek.. talak sangkut pnya..lai, kasik pasang 1.. abang try naik..”.. dia pasang, aku pn naik laa.. mmg la cambest.. “ada sangkut x bang”… “ok..tadak pape”.. jawab aku.. itu merida aa, byk sangkut .. tadak chantek bang.. abg rugi oo bli itu.. baek abg angkat sama sy.. kita la kasi kautim harga pnya.. pung pang2.. aku pn dgq la dgn tekun.. 

 model ni yg dia kasik try tuh.. Credit to Silverback.com

Last2, anak buah aku pangey “paksu!! Tanak amek opah ke.. dh kul 1 nih..”.. ahahaha… aku pn chow sambil bg janji2 manis kat tokei tuh.. dalam otw tuh, aku terpikir, dia kata gear merida poblem, gear silverback ok.. hurm.. cinabeng toi.. dedua sama bai.. barang shimano.. mana ada gear merida!!!!.. mana ada gear silverback.. brand shimano je.. Cuma jenis je laen.. aram jadah toi.. aku dh nyaris2 terpecaya td..
                                                              
                                                 ****************

Smlm pas abeh tusen, sblm aku gi smangol tuk tlg2 prepare tahlil, aku gi sevis keta.. kali ni aku bli barang kat spare part sbb aku tingin nk guna Castrol Magnetec 10w-30.. dh lama dh.. tp kedai yg aku dok gi ni, dia ada Shell Helix je.. tu yg busan tuh.. lgpun, Shell cam hangit skit la bau..

Dia tolak kat aku Rm45.. then aku amik Engine Traeatment Bardahl.. RM13.. pastu aku balas wiper blakang 1.. RM20.. ingt lg last year, aku tnya kat kdai keta, wiper blakang, RM48 kot.. aku tgk plastik dia sama je.. aram toi.. takkan amik untung smpei 2 kali ganda kot..sbb nak jaga ati tokei wokshop, jd aku tak bli oil filter kat spare part.. saje je.. bg la dia wat duit skit.. lama2 esok, baru aku bli suma.. skang nak kasik kamcing kau2 lu..

 aku pakei yg tin tuh.. Credit to Cycar.com.my

Tp, lepas dpt guna Castrol, dia pnya prubahan tuh ketara.. jalan lancar & rasa ringan.. bunyi bising pn kureng.. rasa cam bawak lancer je.. sblm aku wat kputusan nih, aku dah survey via magazine & online ttg minyak2 yg Kelisa’an guna.. ahakz.. kebanyakkan guna cam yg aku bli nih.. aku dalam proses nak survey ttg minyak gear lak.. 

 Credit to Castrol Malaysia.. Minyak patut guna !!

Lastly, aku nak share ttg P1 4G.. mmg kaw2 pnya laju.. abang ipaq aku amik pakej yg wifi tuh.. sbulan bape tah.. then P1 rekemen broadband 4G nih.. utk outdoor use.. monthly baru rm33 jew.. akak aku pn offer la kat aku.. tp masalahnya, kat umah aku tadak coverage tuk P1.. aram toi.. umah aku ngn akak aku dekat je pown.. aku dh bkobar2 nak terminate Maxis BB nih.. dh la murah, laju.. style lak tuh.. tp tadak coverage.. ampeh toi.. ahahaha.. bak kata Arwah Din Beramboi.. Otamak otagi, orang tamak slalu rugi.. huhuhu..

Bukan jodoh kita.. wakaka..






    

Free Image Hosting

0 comments:

Post a Comment