Thursday, March 31, 2011

Tolong aku Weh !!!

Help2.. Salam.. huhuhu.. meh cni tlg aku.. aku pun dh blur dgn menatang nih.. chapter 2 fizik form 5 mmg sarkxx.. dalam aku dok explain kt bebudak, tetiba je aku blur dan aku prasan yg teori yg aku guna pakai tuh salah.. shik toi.. 

 Series Circuit

 Parallel Circuit

 Table hJaDah..

Ni dia..ada 2 gambaq.. litar bersiri dgn litar selari.. konsep dia skang, bila satu mentol dalam litar besiri ni cabut, so, tadak arus la yg akan mengalir.. jadik bacaan ammeter tuh dapat la sumanya 0.. gitu gak dgn voltmeter.. 0 gak.. tp kalo ikut dalam table tuh, voltmeter 1 tuh dapat 5.6 V.. arus tak ngalir, camne voltmeter leh ada reading.. asalnya aku suggest sbb wayar voltmeter nih disambung between the battery.. tp bila tgk kat table litar selari, bila mentol tgh kena cabut, ammeter dgn voltmeter tuh reading dia 0.. sbb tadak arus yg ngalir.. yg ni logik laa.. tp kalo nak ikut konsep litar bersiri td, andai kata la di antara wayar voltmeter dgn battery tuh ada voltan, so kenapa V2 dalam litar bersiri tadak value?? What the h??

h.. jadah toi.. aku dok blur kot sampei skang.. tlg aku weh..







Free Image Hosting

0 comments:

Post a Comment