Thursday, October 21, 2010

Nokia N97 Mini & Nokia X6

Entry kali ni plak, aku nak share ttg Nokia N97 mini dgn Nokia X6.. pada entry lepas, aku menyatakan kekesalan aku membeli Nokia N97 mini sbb byk mende la kan.. tp lepas aku test guna dedua, ahakz, cam boring je.. aku berniat untuk mencoba phone yg mengunakan OS Android or BADA lak.. 

Yg BADA tu, maybe jika akak aku tak tahan mengunakan Samsung I8910 yg suami dia kasik, aku bakal merembatnya jika mampu.. ahahaha.. berbalik pada story ttg X6 dan mini td nih. Dari segi fungsi, kebanyakkan sama je.. 

Cuma, X6 lebey ringan dan battery dia tahan lebih lama berbanding dari mini.. kalo dibiarkan dalam mode standby dan total pengunaan phone kurang dari sejam bagi total sms dan call, bateri X6 leh tahan sampai 3 ari dan lebih, cuma aku je cuak sbb takut tetiba kong lak time kije.. naya kang ada orang call aku tak dapat J .. huhuhu..



Selain dari tu, tadak pape sgt yg menarik ttg X6 ni melainkan dia guna “heat sensor” untuk touch screen dia.. sbb tuh, kalo angpa bli, ang takkan dapat stylus.. dan jgn plak rasa skrin angpa rosak kalo angpa tekan dgn kuku tp screen tak jalan.. huhuhu.. aku dh kena kot.. siap g kedai balik.. cuak kot.. kebaikan dia adalah kalo hp dok lam poket & telupa nak lock pad, dun worry sbb agak susah kunci atau pape lam poket boleh bg effect dkt screen phone untuk terdial orang laen..

Tp, walopn bateri mini tak tahan sgt, tp mini ada full QWERTY keybod.. yg mana, ang leh acap style kat kedai2 mamak yg ada Wi-Fi.. tone quality gak lebeh kepada mini sbb lebih clear dan kuat berbanding dgn X6.. 

Mini gak saport pengunaan memory card yg mana leh digunakan untuk install software 3rd party kalo angpa takut void warranty. Zoom mini gak lebih dasat sbb leh zoom sampai 14 kali kot..  utk 3G camera, mini lebih berkualiti gambarnya berbanding dgn X6..




Yg tak best ttg dedua phone ni adalah deduanya leh dikatakan lembab sbb CPU bg dedua phone ni adalah ARM 11 434 MHz processor..  N8 pun baru guna CPU ARM 11 680 MHz processor. Pada pendapat aku la, ni la yg membuatkan HP nokia lebey murah berbanding dgn hp2 len.. walopn N8 ni dilihat sbb pukui habeh bag hp2 len, tp dari segi processor, N8 kalah.. kalo kita tgk specs N8, screen dia je dh ngalahkan screen Samsung Omnia… Camera dia dh ngalahkan Sony Xperia X10 siap ada Xenon flash lg tuh.. OS dia lak Symbian ^3.. Cuba nak beat Android mungkin.. dh la saport HD dgn Anodized aluminium casing.

Kalo compare dgn phone2 laen, kebanyakkan model smartphone ni mengunakan CPU 1GHZ kot.. then jangka hayat bateri depa pun tahan lebey lama.. Cuma masalahnya adalah harga yg melampau2..  disebabkan CPU yg low dan memory usage yg tinggi, ni la yg kadang 2 wat hp jadi lembab dan sumtime error bila nak buka sesetengah application..

Pada yang mampu, kalo nak beli hp leh la try beli Samsung S8500 Wave atau Xperia x12 yg akan gunakan Android 2.2 Froyo, screen 4 inch AMOLED, processor 1.5Ghz dan camera 12MP yg akan dikuarkan maybe Jan tahun depan..

 

Finally, aku ada sumthing yg aku nak share la dgn korang suma.. aku pn dah lama tak x follow ttg hp ni.. tp sejak aku try guna X6, ada 1 ari tuh, sehari sblm aku nak gi kedah utk attend kenduri pakcik aku, aku test la Garmin yg dh mmg diinstall oleh kedai dalam X6 ni, tp baek garmin atau Ovi maps, dedua tak dapat search dan view current position aku. Then aku gi kedai X6 nih dan tokei dia cek la jap.. dia cek sampai kat luar kedai punya nak test pe tah.. bila dah siap, dia pangey aku suh tgk dan try.. pastuh, aku tnya dia nape yg Ovi maps tuh takleh guna..

“ooo.. itu aa, u jgn guna.. ovi aaa, ada cas oo.. kalo gamin, dia pakai satelit.. tp ovi aa, dia pakai wep.. kalo lu pasang ovi aa, nnt abeh oo lu punya kei dit..”.. aku pn “ooo.. itu mcm ka..xpe tokei, ok.. thank aaa…”

The moral of the story is, jgn mudah dgr cakap orang sgt.. pape pn, either rujuk pada yg berwajib atau try dulu.. dia kata ovi ada cas, aku siap guna ovi tu untuk 5 ari beturut2 kot dari Shah Alam, Bangi sampai la ke Sungai Buloh.. kredit aku sesen pn tak terusik.. 

dalam ati aku, sempat gak memaki hamun tokei tuh.. sama ada dia tatau, salah setting atau dia tipu aku, aku pn tatau laa.. tp yg aku tau, Ovi Maps tak cas duit..

 


Free Image Hosting

0 comments:

Post a Comment