Saturday, August 21, 2010

Are you a Liar ?


Salam.. tak ley tdo.. tp masalahnya aku tak tido lg.. pg nnt nak gi tusen lak.. kang, mesti tersenguk2 kat tusen neh.. ahakz.. tp takpe, kebetulan dh online neh, aku nak share skit ttg sumthing.. kebetulan aku pn baru je balik dari lepak kat kedai mamak tadi.. dalam otw nak blk, member aku ada citer kat aku ttg tuning dia dihubungi kononnya oleh pihak bank untuk mengesahkan bahawa tunang dia adalah pemegang kad kredit sekian2.. dalam perbualan telefon tu, orang yg mendakwa dirinya sbg pihak bank telah menawarkan sebilangan hadiah berupa pe tah dgn syarat si tunang ni perlu membuat sekali pembayaran melalui kad kreditnya.. si tunang ni agak bijak bila tidak memberikan no kad kredit kepada “pihak bank” berkenaan tp dia telah memberikan tarikh luput kad berkenaan..
Aku ni bkn la pandai sgt pn but juz nak share skit ttg ape yg aku tau ttg hak kita sebagai pengguna.. sebagai pengguna kita mestilah :
Tidak memberikan ape2 maklumat dari segi no kad, no akaun, tarikh luput kad, no kad pengenalan dan ape2 saje kepada pihak2 yg mendakwa mereka ini adalah daripada bank ataupn syarikat telekomunikasi serta ape2 jenis syarikat yg wujud di dunia ni..
Kenapa ???
1.       Tiada sebarang peraduan yg akan kita menangi jika kita sendiri tak penah masuk ape2 peraduan/pertandingan daripada syarikat berkenaan.. konsep lucky draw/terpilih adalah cara mudah utk depa ni tipu pengguna.. sebarang pertandingan atau peraduan yg dibuat, pasti akan dihebahkan kepada umum melalui apa2 jenis media yg ada kat dunia ni..

2.       Terlalu jarang la pihak syarikat nak contact pemenang guna phone, selalunya melalui official letter je.. dan kalo ada contact pn, syarikat tu mesti dh ada semua particulars kita.. mustahil kalo kata kita menang, then diaorang contact kita, then diaorang minta no akaun or no ic kita.. bila kita ada submit apa2 application, semua maklumat dh dimintak kat situ siap..


3.       Kalo kita yang contact depa, logik la kalo depa minta maklumat – cth kalo kita contact bank, maybe dia akan minta no ic or no akaun utk buat semakan atau kita contact syarikat telekomunikasi, mesti la dia minta no ic dan juga nama ibu untuk pengesahan, tp kalo depa yang kontek kita, depa sepatutnya dh ada semua maklumat kita.. bukannya kontek kita dan mintak maklumat dari kita..
Aku sendiri pn, dalam aku dok jual barang aku ni.. aku ada dapat la email dari Nigeria la, Canada la ape la.. kononnya nak beli hadiah kepada anak depa ni.. ada yg offer USD1000 bg Sony Photoframe aku.. dia kata dia dari Canada dan anak dia belajar kat Nigeria.. dia nak bagi hadiah hari jadi utk anak dia.. so dia offer aku sampei USD1000 skali dgn cas pos.. logik ka?? Sony photoframe tuh, baru pn baru dalam RM270 je = USD 84 ..tp aku tak mudah melatah.. email yg datang bukan 1 bukan 2… tp berpuluh.. ayat nak sama.. dan konsep pn sama gak.. hadiah utk anak.. zaman skang ni mcm2 cara la diaorang nak menipu.. so kena careful..
Cam baru2 ni, depan bank aku, ada pakcik tuh kecurian RM16k.. dia withdraw dekat kaunter pas solat jumaat.. then jalan kuar, gi keta, sampei je keta, ada orang pangey dia.. kata yg pegawai bank pangey pakcik neh.. dia pn pas la duit tuh kat bini dia.. then dia masuk dalam.. bila masuk dalam, customer sevis cakap mana ada orang nak jumpa dia.. then bila dia kuar balik, bini dia dh terjerit2 sbb orang td dah rampas duit tuh dari bini dia.. orang ni berpakaian smart la.. ala2 office wear.. lari dgn keta waja.. 2 orang..
Kes macam ni payah skit la nak komen, sbb dia ni pakcik.. orang tua kan.. tp pttnya dia kena la bawak duit tuh dgn dia skali.. Cuma, nasihat aku sbg org yg bekerja kat bank, kalo ada terjadi mcm tuh, sama ada blah je atau gi blk dan bawak semua duit tuh.. cara yg terbaek adalah dgn blah.. bank kalo ada pape pn, bank akan call later.. selalunya, bila teller dh bayar duit pada customer, jarang la ada sebab utk pihak bank pangey balik customer tu.. sbb validation akan dibuat immediately .. so kalo ada pape yg tak kena, pihak bank akan settlekan masa tuh gak.. benda ni tak termaktub utk bank saja, tp mana2 organisasi pn sama.. keja ada prosedur, so slalunya bila customer dh dapat output/service, means everything is ok..
Lg satu saranan, kalo ada yg nak cocok duit, kalo dh lewat mlm atau bank berada dikawasan sunyi, jgn la kedekut sgt utk di cas RM1 = MEPS charge.. sbb byk kes rompakan yg dah jadik.. aku dh tgk mcm2 benda jadik.. mcm2 jenis cara nak menipu pn aku dh tgk malah aku sndri penah kena tipu depan kaunter.. sib bek la RM5 je..
Bg yg menggunakan tenet lak, kalo ada terklik pape yg tak patut.. then bila nak close dia ada kuaq msg yg mana akan membuatkan kita takleh atau tak jadik close, so, jgn tekan butang ok ataupun cancel.. tekan je anak panah close dekat kota message berkenaan.. then, kalo ada buka tab2 yg len, close dulu semua tab ni kecuali page yg mungkin bervirus ni.. then, tekanlah CTRL+ALT+DEL , tekan tab PROCESSES then tgk dkt bahagian IMAGE NAME.. cari nama browser kita cthnya iexplorer.exe / firefox.exe.. then select dan klik END PROCESS..  pastu barula bukak balik web browser dan leh surf cam besa lik..aku pn tatau la sgt, kalo kita pilih close, bila dia kuar Ok dan Cancel, tak kesah la hangpa klik memana pn, kalo web tuh ada virus, sah2 mesti pc trus kena attack..  
So bringat la, kat mana pn kita berada, mesti ada percubaan dari makhluk2 durjana yg cuba nak menipu kita sama ada secara langsung ataupn tak langsung.. pastikan pikir dulu sblm nak amek apa2 keputusan.. orang yg mudah ditipu adalah orang yg malas berpikir.. 

0 comments:

Post a Comment