Tuesday, August 24, 2010

NaSiB...


Salam.. panas cuaca petang neh.. aku baru je balik dari pemeriksaan fizikal dan pancaindera di Imigresen Ipoh.. aku GagaL lagi.. hurmm.. aku juz nak berkongsi cerita dan meluahkan sedikit daripada apa yang terbuku dalam hati aku.. tahun ni, Alhamdulillah, rezeki aku macam biasa.. walopn kdg2 agak susah, tp di saat2 akhir, pasti akan dapat penyelesaiannya.. aku dipangey menghadiri pelbagai program yg berkaitan dgn permohonan kerja..
Seawal Januari tahun ni, permohonan aku untuk menjadi IT Analyst dan Network Trainer dekat ITD bank aku, di jawab dgn jawapan bahawa aku masih terlalu baru dalam dunia perbankkan yakni aku GAGAL.. aku terima dgn hati terbuka namun itu hanya la satu alasan yg tak kukuh pd pendapat aku sbb post tuh adalah digalakkan bagi gologan fresh graduate untuk meminta.. aku berasal dari glgn yg sama.. Cuma bezanya aku bermula dari bawah dan mereka nip n, bukanlah akan menjadi officer serta merta, mereka akan dilatih di Training Center, Bangi selama 6 bulan.. jd, apakah kelemahan aku disini?? Sdgkan, jika dibandingkan dgn fresh graduate, kurang2 aku dh ada ilmu perbankkan lebey dari diaorang.. aku tau apa itu remittance, cheque acknowledgement, post no trans dan gak mcm2 benda lain lg.. aku gak tau solution bg sebilangan masalah yg selalu dihadapi oleh teller.. alasan yg diberikan adalah sgt2 mengecewakan.. aku bleh nampak beberapa sbb aku ditolak,tp ia bukan sesuatu yg boleh dibincangkan secara umum..

Kemudian, setelah hampir setahun lebih mengharap pangilan interview daripd TM, akhirnya aku dipangil utk post Leasing HSBB Exec.. aku pn sronok la kemain.. siap amek cuti la ape la.. then 1 day before, aku gi la TM Taiping, tempat aku practical dulu.. mcm2 la, tahniah la, ape la.. aku gi pasai nak cari maklumat ttg HSBB (High Speed Broadband).. then bila aku trn bawah, ada la makcik ni, dia cakap jumpa la bini En. Tuttt (x-Bos HR TM Tpg), suami dia ni kat Menara TM.. aku pn mau tamau, gi la jumpa, then dia tnya aku dpt post ape.. aku pn gtau laa.. then dia kata “owh, leasing” – aku pn tnya la leasing nip e benda.. dia pn explain la.. rupa2nya leasing ni TM juz handle interview je, tp keja dgn syarikat yg ada kontrak dgn TM cthnya VAGS .. benefit suma dari company tuh.. status lak kontrak 6bln.. renew2.. then aku pn cam kuciwa la.. walopn bank gaji ciput, aku tanak la perjudikan future aku utk post kontrak.. cam aku tnya En. Tutt, andai kata company, TM tak sambung kontrak, aku ni lagu mana?? Dia takley jwb, cuma dia kata tak penah la lg TM tak sambung kontrak company tuh.. tp in future, sape tau kan????
Then aku call HR, aku reject post ni.. next week tuh, diaorang offer aku IT exec.. kontrak dgn TM.. sthun.. kalo chantek, baru permenant.. aku gi, tp dh cam kecewa.. tadak preparation.. dh la tak penah gi KL.. gamble gi sorang2 lak tuh.. sib bek ada aQib – Credit to aQib.. time interview tuh, candidate suma keja lam bidang IT kot.. aku je keja bank.. dh la interview grouping.. aku dah try de best.. tp apakan daya, aku tak dapat pape offer pn.. pastu, masuk bulan 3 aku apply KPLI & DPLI.. KPLI – exam tak pass, DPLI – Exam pn tak kena pangey.. ahakz.. masuk bulan 4, baru la aku dapat surat dari SPA ttg Peperiksaan Memasuki Skim Perkhidamatan Awam Gred 41.. aku agak stady hard gak la.. pinjam buku dari akak Arwah Ashfar.. stady sana sni.. Exam jauh gak, kena kat IKBN Seri Iskandar. Dkt 2 jam dari umah tuh.. tringat lg time exam, based on previous test (KPLI) kali ni aku try jawab soalan bab 5 tuh dgn konsisten.. tang Esei, aku pulun tuleh, aku usha awek sblh, tongkat dagu je.. huhuhu.. Alhamdulillah, bulan 5 kot dapat result yg aku lulus exam tuh..
Kelulusan exam tu buat aku qualified utk post PTD, Imigresen dan Penjara.. aku tak toleh blakang dh.. bulan 6, aku dapat letter pangey aku gi PAC untk PTD di INTAN Sg. Petani.. aku prepare cukup2… walopn berat badan tak turun byk, tp turun gak.. masa PAC tuh, aku try buat the best dan aku tau aku tak bg yg terbaik disebabkan pengalaman kali pertama.. aku balik umah dgn arapan agar dpt la peluang di interview.. sbb kalo interview, aku sgt2 yakin.. tp, minggu lepas, aku cek, aku gagal PTD punya assestment.. sedey gak.. tp on the same day, aku dapat pangilan Imigresen ni.
Pemeriksaan fizikal dan pancaindera ni agak ganaz la kalo nak bandingkan dgn PTD.. walopn tadak lari, penilaian diaorang straight.. masa briefing td, Ketua Panel dh pesan, “kalo ada sapa2 yg  rasa tak cukup atau lebih berat badan, rabun jauh, leh la balik..tp kalo nak cuba pn takpa..” – terkedu dgr.. group member aku masa PTD lepas, dia orang pertama yg tarik diri sbb rabun.. tp aku try be positive.. dalam 8 orang pertama, 5 orang lulus dan trus kena buat ujian psikologi.. then, bermula la detik kegagalan .. sorang demi sorang.. ada kes yg tinggi cukup tp berat tak cukup, dan ada mamat nih, mmg fit laa.. kalo tgk kita leh kata dia akan dpt, tp dia tak dapat.. BMI dia 18.5, syarat minimum ialah 19.. bygkan.. tadak kompromi.. budak ni bg alasan posa la ape la, pn tak dapat.. aku dh moral down time tuh.. BMI aku 30 lebey kot.. then ada sorang gurl ni, tinggi dia 152cm.. syarat minimum, 153cm.. pn tak dapat tlg..
Bila sampai je turn aku, aku gi dgn pasrah dan tawakal.. aku masuk, keluarkan suma barang dan memula timbang berat.. lebey kot.. huhuhuhu.. panel bincang, then ketua panel kata, lebey takpe.. leh ejas.. Alhamdulillah, then proceed pi tang tinggi, 180cm.. ok dh.. chantek.. then panel tnya ketua, camne? Nak proceed exam trus or nak cek lg, then makcik tuh kata, pakai spek tak?? Aku terdiam.. then dia cakap “kita buat test mata dulu eh”.. bila tutup je mata kanan, pergh.. baris kedua ketas yg abjad A B C D E tuh pn aku dh tak nampak.. bila ttp blah kiri, ok je.. then buat rabun warna, aku lulus kot 100%.. yg panel 3 orang ni cam saport aku la.. aku terharu.. tp ketua panel cakap, dukacita, awak GAGAL sbb mata awak.. hurmm.. aku kecewa tp lega sbb aku tak gagal sbb berat .. huhuhu.. sbb kalo dia amek part pasai berat tuh. sah2 aku kena kuaq dh dari bilik.. sbb tak lepas pn BMI aku..
So, hampir separuh tahun ni, byk ujian yg aku dh tempuhi… aku kecewa kerana gagal tp aku bersyukur sbb banyak diberikan peluang.. bukanlah aku tak buat dgn baik, cuma, aku masih kurang pengalaman dalam hal2 begini.. pada aku, walopn dh tau tak lepas, tp yg penting, aku nak rasa dan lalui pengalaman yg ada agar aku lebih bersedia di masa hadapan.. Cuma, yg aku musykil adalah ttg mata.. adakah aku perlu mencari mata baru??? Nak bli katne?? Hehehe.. aku akan tunggu dalam 2 bln untuk sbarang maklumat ttg Penguasa Penjara.. aku tau penjara pn aku takkan lulus.. tp aku nak pengalaman tuh.. maybe end of this year, aku akan mohon jawatan baru dalam SPA yg mana jawatan berkenaan bukanlah dalam unit beruniform dan dibawah seliaan Kementerian Dalam Negeri.. yg pasti, aku akan mintak lagi PTD walopn ssh.. tadak erti gagal dalam usaha aku.. gagal yg aku lalui hanyalah salah satu cara bagi aku untuk mengutip pengalaman..

0 comments:

Post a Comment