Tuesday, August 31, 2010

C-pat ... MerDeka..


c-pat .. ape itu c-pat?? Cpat itu ada sifat.. ahakz.. yakni perangai seseorang sama ada baik or buwuk.. mcm aku ni, sifat terpuji, keji.. hehehe..
antara perangai aku yg terkini adalah kerap akhir2 ni adlh bgn lewat.. cthnya 2day.. aku bgn 8.15 am kot.. masuk kije 8.45 am.. perjalanan amek masa lam 15 minit.. bygkan, camne aku leh sampei 8.46 am.. perghh.. mcm cinabeng.. dgn sakit pewutnya lg.. bawah keta pn tekepit2.. nk kata tidoq lmbt, tadak la lmbt sgt.. dh la skang Auditor ada kat bank.. yg sekoq ni, bila aku masuk je, trus dia usha2.. “pe tgk2?? Tak pueh ati?? Nak kena pukui?? “ kata aku lam ati.. ilek ah.. lewat seminit je pn.. tp yg pasti, aku nyenyak tido maybe sbb senang ati dikala CC kata arrears masuk arini.. bukak je pintu ke kaunter, “duit tak masuk lg mey?” .. aiseh.. terpacul soalan dari mulut dak gemok neh.. aku pn dh moral down nak kije.. alang2 down, bek lekpak lam jamban jap.. rindu siot kat jamban floor aku.. aritu paip rosak, siap tanak repair dekat sebulan.. jenuh aku cangkung kat tingkat 2..
abeh je ngulat, aku pn kuaq la.. aiseh.. ada briefing la plak.. lewat lg.. Auditor pn dok usha lg.. ilek laa.. cam tak penah lmbt je.. blagak kunun.. ada aku kesah?? Abeh je briefing, dalam mood kuciwa, geng2 makcik atas ni mula la nak booking duit.. cam cilake je.. aku dh suh amek last week kot.. nih, time ari busy la baru nak mintak.. cam aramjadah.. cukup je time, pintu bank bukak, perghh.. berduyun mai mcm esok nak kiamat dh.. padahal, leh je datang lusa.. stakat nak tukaq duit raya singgit = RM40, buang masa aku je.. dh tu, pack nak byk2.. duitnya skit je pn.. pnya la ramie arini.. sampai nak gusip2 pn tak sempat..
aku rehat arini 25 minit je kot.. balik 6.15 pm.. wadafak?? Kata rehat ½ jam, leh balik awal.. tp nak wat camne… ada awek dtg update software tiap2 pc lak.. kena la tunggu.. ahakz..
berbalik pd tajuk entry arini, aku nak share skit la dgn sesapa yg baca blog ni ttg sifat, sikap dan prosedur.. yg ptama, kalo angpa gi bank ke pape ke, wat urusan, dh la tak tekan no, then wat muka sememey celah tiang kaunter, kalo aku suh tnggu tuh, tnggu la.. bg la aku siap attend transaction cust sampei abeh dulu.. ni tak dan2 dh nak suh wat dia pnya.. pdhal nak tukaq duit ciput je pn.. dh tak tekan no, so tunggu la..
then, kalo teller kata TAKDAK, means tadak la.. reti bahasa tak?? TIADA = TADAK = TAKDAK .. dh bank Ngra kasik duit RM5 tuh yg recycle, celah mana aku nak cari yg baru pnya.. “ tukaq 5 hengget seratus dik.. “ aku pn jwb la, “erm, 5 hengget yg recycle je kak, yg baru tadak.. cam ni” sambil tunjuk kat dia.. then dia jawab “yg baru tadak ke dik?” .. pe bengap ke pe.. nampak tak word yg aku bold tuh.. dh orang kata tadak nak tnya lg..  then yg best lg “ awat tadak dik??. Nak skit je.. ssh nak dtg ni.. kije” abeh tuh, aku ni watpe?? Dok ngangkang?? Mengong toi.. nak tnya awat tadak la ape la.. mane la aku nak tau.. dh itu je yg center bank kasik, hamik je la..
yg lg best, dtg dah la kul 3.00 pm.. then ptg trip.. tnya duit baru.. “dh abeh bang..” .. “apa la.. org dtg jauh2.. ssh payah.. takkan tadak lgsg.. #$%$^%^%*&( “.. ni lg 1 spesies kat muka bumi ni.. dh la dtg lewat.. kita ada prosedur la.. sehari ada limit sekian2.. bukan byk pn.. kalo dh abeh tuh, dtg la esok.. ada aku kesah ke ang kije ke ape ke.. bukan aku tanak tlg.. tp aku nk tlg camne?? Dh la cust ramai.. nk suh layan betekak lak.. buang masa aku je..
then, kalo selain kes wit raya, kes nak kuaq duit.. yg si incik mak ni, ala2 dh tua sgt la pn.. lahir tahun 60-an kot.. tp takpe la, respek org tua.. dtg lak dgn anak.. pakei spek kemain lg.. cam la lam bank ni tembuih matahari tuh.. bila pangey no, dtg bawak borang kosong.. then “abg, nak amek seratus”.. aku rasa nak lempang je anak2 camni.. tak kan tak skula kot.. isi la borang tu dulu.. nama mak ang, jumlah nak kuaq.. bengap toi.. takkan suma aku nak isi.. mak aku ke?? Kalo camtuh, bek takyah teman.. suh je incik mak tuh dtg sorang2.. tak la aku paneh ati… nak2 plak yg ala2 kemaih.. pakai semat kemain.. cam artisan pn ada.. “ni, nak bayaq keta.. plat WTF 12345” .. borang mana incik oii.. lam ati aku berkata.. blagak diva, alih2 PNT (post no trans).. kuaq je mende alah ni, maknanya dh lebey 3 bulan laa.. lg mau maintain cool.. bila cek branch mana dia pinjam, tgk2 tepeng branch.. cilakaki toi.. p la bayaq kat tpg.. kalo dh PNT, aku nak kena call tpg suh release block dia tuh.. aramjadah toi.. acap je lebey..
branch aku dgn tepeng, kalo berlari pn, tak sampei 15 minit.. lg satu sifat terpuji adalah, “incik, leh tlg cepat skit tak.. sy ada kije ni” .. abeh tuh, aku tadak kije?? Kekdang nak kena sign dulu.. officer nak cek sign la ape la.. prosedur maa.. nak cepat, bukak la bank sndrik.. kaminya standard waiting time, 2 minit siot.. paling laju dan terbaek dalam mana2 bank kat M’sia ni.. kije cam robot dh.. nak kencing pn kena tahan.. sampei tekepit2 celah kangkang ni haa..
Moral of the story, tlg la paham kami sama.. kami kije bagai nak rak nak bagi the best service.. kena la paham sama .. ada benda yg transaksi dia amek masa.. bukan saje2 nak lengang kangkung.. kalo leh, aku pn tamau ngadap muka2 cust camni.. aku kalo gi pjbt pos pn, aku sabo je.. walopn lambat, tp ilek laa.. kekdang, ada prosedur dia.. jgn la nak men hentam je.. tak pueh ati??? Bawak la gi mahkamah.. tak kira la duit ang ke akaun ang ke, skali dh sign letter for opening new account, suma benda termaktub dibawah bank berkenaan.. try la saman.. wat bank lg kaya je.. ahaha
Kami ni suma, manusia je.. tak kira la kije pe pn, at least, pas siap, try la say thanks.. tak rugi pn.. malah, kekadang seronok kat dpt attend cust mcm ni.. kalo dtg lg, kelam kabut pakat nak attend..
Huh.. ngeluh japp.. wit tak masuk laie.. bak kata abah, "jgn dok arap sgt".. ahahaha.. abah, nape abah berkata demikian.. anak nak wit berkenaan… depa kata, masuk isnin ni.. arap2 ada laa.. aku nk bli dan blah.. waaa… dh la tarak cutie..
Merdeka..
Mlm ni, genap 53 thn kita merdeka.. byk erti dan kenangan utk kemerdekaan lam idup aku.. huhuh.. tamau nak citer.. Cuma yg aku nak share skit, tgk budak2 skang.. aku balik tusen td, ada budak merempit sambil pegang bendera M’sia dan jerit2 merdeka.. tgk kiri, tgk kanan, tadak keta jalan, depa pn blah.. padahal lampu merah kot.. no manners toi.. masa aku lepak kat a.rahman td, tgh minum.. tetiba dgr orang sorak2.. pehall.. rupenya, ramai gila mamat & minah rempit kena tolak moto sampai balai.. kena operasi la tuh.. kat moto siap terpacak tiang mop mak dia kot dgn bendera Malaysia.. sambut tuh baguih.. tp patut dgn cara camtuh??
Kekdang, rasa cam nak tnya je kat mat rempit ni….
-          Korang tau ke tempat pertama Negara kita diistiharkan merdeka??
-          Sape pahlawan Melayu yg perjuangkan kemerdekaan..
-          Silap2, bapak kemerdekaan pn depa tatau.. kena dia jawab “abah aku”.. mampuih..
Dh la bolan pose, berkepit sana sni.. wat2 sempoi celebrate merdeka.. tp ntah2 dalam ati zero je.. stakat nak “makan besaq” mlm merdeka je kot.. tatau la depa ni..



     Terjerit2..then langgar lampu merah lak.. tak merdeka laie nih.

Cirit lg la ang mlm ni Bad oii. .
Free Image Hosting

0 comments:

Post a Comment