Saturday, August 14, 2010

Life, is like a wheel..


A lot of things happened this month.. ada yg baik & ada yg tak brapa best.. cth bg yg tak best adalah bila aku terpaksa batalkan “appointment” aku  di Sg.Bakap, terkena duit RM100 palsu time kije, dimaki customer sbb aku kurang bg perhatian terhadap apa yg dia cakap dan yg terkini bila aku gagal dalam Assestment PTD..
Kalo ttg Sg. Bakap tuh, no comment la.. tp bab duit palsu ni, mesin lepas 2x kot.. kena lak Isnin, time customer ramai.. apela nasib.. nak xnak, tpaksa ganti la.. yg mana aku tau sbenarnya ley wat report, tp management bertindak cam malas nak wat suma benda ni sbb renyah.. jd aku la yg menjadi mangsa.. ni la nasib seorang teller tambahan plak baru setahun jagung.. dh la dalam zaman kegawatan, seratus tu besar kot nilainya.. tp adakah aku cuai?? Depa kata aku tak tgk dan rasa dgn tgn duit tu btoi2.. tp masalahnya, customer ramai, udah tuh ada 2 tgn lain yg “membantu” aku utk attend customer bg mempertingkatkan kepantasan melayan pelanggan.. maklumla, standard waiting time adalah 2 minit..
Benda2 mcm ni, buat aku lg semangat utk blah dari keja tempat tuh.. tekanan menjadi orang bawahan adalah sgt tinggi di persekitaran perkerjaan aku.. bila kita buat yang terbaik, tadak pn penghargaan, tp bila salah, dicaci, dimaki..
Lg 1 adalah dgn sikap pelanggan yakni sikap rakyat Malaysia, tak kira la bangsa ape pn.. bab duit, suma sama je.. aku cukup muak bila dgr customer complain “why others bank can, why your bank cannot?? – kalo sape yg baca pasai mende ni, ingt la.. mmg Bank Negara yg kawal byk mende, tp prosedur di sesebuah bank tuh still tak sama dan bergantung kepada pihak bank berkenaan.. tambahan plak kalo yg petikai ni adalah golongan cerdik pandai yakni GURU.. sama la gak mcm sekolah, Kementerian yg guide suma sekolah, tp adakah perlaksanaan aktiviti di sekolah ni semuanya sama?? Guna la otak skit.. masuk kandang kambing, mengembek.. masuk kandang lembu, aku pn tatau camne bunyi dia.. ahakz.. lg 1, kalo nak kuar duit dekat kaunter, kalo orang mintak IC, kasik je la.. nape nak cakap “aik, duit saya kan, kenapa nak IC, dh sign tuh, takkan orang lain kot??” – dh orang mintak tuh, bagi je la.. ramai yg lupa, bila kita nak buka account, kita dh sign agreement. Walopn tu duit kita, kita takleh sesuka ati nak wat ape pn.. ada prosedur.. paham tak, PROSEDUR.. tambahan lak, kat buku tu bukan ada gambar muka, stakat sign, aku ley tiru sign Officer aku.. camne kalo ada org mengaku dia adalah tuan punya account tuh dan nak amek RM10k la cth.. kalo la tadak prosedur, in case member aku ley tiru sign aku, settle la duit lam akaun aku.. bila orang amek IC, wat thumb print verification, kan bagus tuh.. Security purpose.. ni tak, duit takat 3,4k, pn nak blagak..
Cam kemarin, ada sorang cikgu pencen ni, nak anto gaji maid dia ke Sri Lanka, nak bagi kat parent maid dia la tuh.. dia dh isi application form, then dia gtau aku yg passport maid dia tgh renewal, so aku cakap la, kena buh nama dia la sbg applicant, sbb kalo nak buh nama maid dia, kena ada passport. Sbb Officer kena verify dulu.. prosedur.. then dia pn bubuh la nama dia. Ok, settle la.. then bila masuk part chargers, dia kena la cas RM32.. “Why so expensive? Previous my maid send only RM12..”  then aku pn refer la kat mamat sebelah aku ni, dia kata la, kalo maid yg send, baru dpt RM12, ada diskaun la.. tp kalo orang biasa apply, cas RM32.. trus customer mcm nak ngamuk, dan2 tuh dia kata, dulu sy wat bleh la, wat dgn officer tuttt  laa.. senang saja la.. apa laa.. pale hangguk dia. Paham tak yg diskaun tuh hanya jika foreigner yg apply.. masalahnya skang maid dia tadak passport.. jadi celah mana aku nak bagi cas RM10.. dh dia dok asik sbt nama officer aku sorang ni, aku pn pangey la officer aku dgn harapan dia akan bg solution dan explain la.. then bila dh crita mslh, officer aku kata cincai la.. aku tak kisah, sbb aku akan antaq form dia utk dia verify… apa2 kalo manager aku cakap, aku ley jawab aku hanya trima arahan.. tp yg tak beshnya, si Cikgu pencen ni trus menerus menghentam aku dan officer aku lak dok pujuk orang tua tuh.. explain la wahai Mr. tuttt oiii..  ni lg 1 mslh, pasni customer akan anggap yg truk adalah aku, padahal ini lak prosedur dan masa akan dtg, customer akan naik lemak lg laa.. kalo terjadi lg, mesti dia akan cakap nape dgn officer aku leh je anta duit tuh.. so, pekejadahnya peranan prosedur kat cni???
Aku nasihatkan la, kalo hangpa ada terlibat dgn situasi mcm ni, jgn la cepat melenting… sbb sesetengah orang tuh, mcm aku ni.. mmg nak tlg, tp kena paham la.. kita ada undang2.. bkan leh wat ikut suka ati je.. kdg, yg mana aku leh tlg, aku tlg.. tp aku selalu pesan, kalo la cik buat transaksi ni kat kaunter lain, maybe tak lepas.. sy cuma tlg saja.. jgn la plak lepas ni, kalo orang kata tak leh, cik nak pertikai lak.. sy dh pesan awai2.. – mmg la salah.. tp kekdang, cth la.. cam IC sementara.. JPN yg kuarkan.. tp untuk withdraw duit, tak valid kat bank.. kalo amount tuh bawah seribu, slalunya aku tlg.. tp aku catat la suma particulars.. tp pepandai wat, pepandai tanggung la kalo jadi pape.. hehehe..
Dan yang paling teruk skali, bila aku cek website SPA minggu ni, dan dapati result Assestment PTD dh kuar.. alangkah sedihnya aku bila aku gagal.. jujurnya, aku dh tau aku gagal, cuma, sbb tak ramai yg qualify utk attend assestment (3 ribu lebey org je), jd aku dok arap ada la skit pluang utk aku sampai ke interview.. sbb aku tau, kalo interview, aku leh wat dgn baik.. tp tu la kan.. dh tadak rejeki.. sedih gak semalam.. nak tdo pn tak sng.. dh la aku menanti2kan saat utk blah dari bank.. Cuma, the good news bila dalam masa yg sama gak, aku qualify utk lebey kurang mcm assestment gak la bagi Penguasa Imigresen di Ipoh 24 Ogos ni.. namun tak lah seindah mana bila aku tgk syarat dalam assestment ni, dia nak Body Mass Index maximum sampai 29 je.. aku terlebey kot.. dh rasa semacam nk give up pn ada.. tp takpe la, family aku bg saport dan suh aku positif thinking.. dapat tak dapat, no 2.. yg penting attend dulu.. mana la tau kan.. kot2 ada rejeki.. arap2, ada la pluang.. aku nak sgt kuar dari bank ni..
Walopn aku tak minat keja kat bank, atas byk reason gak la.. especially – riba.. tp aku dgn terernya dh jadik AJK Union bg cwgn aku.. siap attend meeting dkt ipoh lg tuh utk explaination ttg salary adjustment dan mende2 lain.. sronok gak la.. sbb batch NUBE yg aku lekat dkt name tag aku ni, besar kuasa dia.. aku leh balik on time tanpa ada sapa pn yg nak pertikai.. lantak la apraisee aku truk ke ape ke.. janji time kerja, aku perform.. aku cuma jalankan hak aku, yakni, tadak OT, tadak la kije lebey masa.. nak suh aku dok bank lelama, bayaq aku OT.. walopn dalam meeting branch arituh, ada yg pertikai ttg OT ni dan depa nak kami claim balik, tp pada aku, aku leh trima kalo tadak OT asalkan jgn kaco aku dh.. lg cepat aku chow, lg jauh aku ngayuh.. huhuhu..
Masa attend meeting kat Ipoh tuh, mmg syok la.. walopn ramai bersorak sbb syok dapat kenaikan gaji 9% dgn COLA RM100 dan gak insentif2 lain mcm medical & education, tp bg aku, yg paling syok skali adalah ucapan pengerusi NUBE – J. Solomon.. selain dari announce intensif ni suma, dia gak byk bg nasihat ttg skop kerja dan masa depan bankers.. dia gak explain ttg pelaburan di dalam negeri dan jangkaan keewangan di masa hadapan.. bila dgr, mmg menakutkan.. tp suma ni terjadi disbbkan sikap pekerja sndri yg merungut bila banyak kerja.. jd disini la majikan akan memainkan peranan sama ada menambahkan mesin2 canggih yg leh gantikan kerja manusia ataupun mengambil pekerja2 kontrak untuk ringankan beban pekerja asal, yg mana gaji pekerja kontrak adalah lebih murah dan dibayar oleh majikan mereka, bukannya pihak bank.. nasihat dia mmg berguna..
Walopn increment 9%, kemarin gak PTPTN dh anta surat.. tunggakan dh jadik RM700 lebey.. ni pn 1 gak problem.. aku sbg peminjam, sedar.. dan bayar.. Cuma tak la bayar penuh, ikut kemampuan.. nama je graduate, tp keje bukan title executive pn.. bayar ikut yg mampu la.. aku cuma tak pueh ati, bila terlambat bayar dari 17 haribulan, mesti akan dikenakan CAS KOS PENTADBIRAN pnya.. cam aku kena RM35.. apa la fungsi cas ni.. dah macam bank la plak.. bank pn interest, sehari bape sen je kalo lewat bayar installment rumah or keta.. aku pn tak paham, kot la kalo lambat bayar tuh, depa ada send letter pape ke, yg melibatkan kos pengeposan.. hurm.. nak cakap lebey2 pn takley.. isu2 sensitip nih… tp yg bagusnya, lepas aku call PTPTN, at least diaorang leh bg tempoh lebey skit la.. bukan apa, paham la sama.. gaji pn bukan byk mana.. nak beli beskal pn bgolak gadai komputer.. aku dah janji nak bayar bila dapat tunggakan kenaikan gaji ni.. Cuma yg aku terkilan skit, dia suh settle dlm tempoh 2 bulan, kalo sbulan aku ken byr 300, aku nak makan ape?? Aku mintak tempoh sampai dapat bonus ujung tahun.. tp depa tak kasik.. nak wat lagu mana, tu pn kira ok la dia bg masa 2 bulan dgn syarat bayar separuh sblm 27hb Ogos ni..
Suma masalah  datang dan bakal mendatang ni, makin menghimpit hidup aku.. tp sabar je la.. aku arap, ada yang terbaik di masa hadapan..

0 comments:

Post a Comment