Thursday, January 20, 2011

Keep on Movin ..


aLoha.. huhuhu.. lama  xupdate blog.. biasala, bz maa.. keja siang malam untuk mencarik sesuap nasik.. tuh pun ada gak yg tak ley paham2.. opss.. tamau ngomen.. cite mende laen skit 2day.. arini nak story balik ttg beskal.. dh lama kot aku setop main natang nih.. last arituh sblm pose..

rasanya dh dkt 5 bln kot.. tak bley jadik nih.. hati aku terdetik nak stat ngayuh blk bila aku tgk beskal aku tersadai je kat tepi umah.. gara2 gear rosak, aku trus stop ngayuh.. then ada satu ptg weekend nih, aku terbayang la kot2 dapat pluang lg skali utk try PTD kan, mana la tau ada rejeki.. so, baek aku prepare dari skang maa.. 

aku pn ngayuh la pusing taman, rasa cam orait je.. ringan je badan.. skali “ketangggg!!”.. adeh.. patah balik spoke blakang ni.. ni dh kali ke bape belas da neh.. bkn sng kot nak bawak gi repair.. nak sumbat lam keta mana muat.. nak ngayuh ke kdai, pergh.. agak2 arr.. bukan dekat maa.. balik siap kena mendaki fly over kot.. blum tahap aku lg tuh.. ahakz..

detik2 terakhir sblm masuk kedai balik & btukaq owner


so, ptg sbtu lepaih, pas abeh je klas Fizik aku, aku trus gi kdai Hock Seng Huat kat Simpang.. sib bek tokei dia cam agi muka aku.. skali masuk kdai, pergh.. byk dh kot beskal.. kebanyakkan Merida, Raleigh & Jamis.. aku pn wat2 usha.. then pas abeh je dia layan pakcik mane tah, dia pn mai kat aku.. “amacam bos”.. pergh.. aku blum dpt recommendation tuk jadi Manager Bank lg kot.. 

aku pn story la kat dia masalah biasa aku ni, then aku tnya la nak tukaq rim.. jujur gila kot tokei ni, “kalo tukaq, sy rasa patah jugak.. sbb arr, u pnya badan besaq”.. aram toi.. “kalo u mau try gak, u angkat ini la.. Mavic”.. kaler putih kot.. 24 batang kalo xslh.. aku pn “bape bos”.. tokei jawab “ini ar, sy kasik u anam ratus”.. ahaha..  wtf?? Gaji tusen aku pn tak sampei tahap ni lg..

then aku wat2 la tnya pasai beskal plak.. dia tnya aku, nak bape speed.. aku kata besa2 udah.. nak pakai exercise maa.. then dia pun suggest 1 Merida Eco Package nih.. 8 speed.. harga, ok gak laa.. pada yg ngayuh, hangpa tau la kot bape rege dia.. tak mahai mana pn.. tp frame Merida tuh, 16” je.. dia kata dia nak booking yg 18” utk aku.. baru spoke xpatah.. aku pn cam dh excited gak laa.. then terpk, duit mana la nak ada.. 

slambe aku aku tnya trade in beskal lama aku.. amik kat dia gak.. dia pn kata ok je dgn harga yg sgt berpatutan, aku pn kira2 dalam 15 minit, sambil roger Amma aku kat umah.. Mak aku sempoi je.. “hang tukaq ja, beskal tuh bukan leh tampung berat badan ang pn..amik hat yg elok sikit”.. ahahah.. kna tnya pndpt lu.. kang kalo aku bli, naya je kena tembak.. bukan ape, dok dgn parent maa.. jd kena la hormat ketua keluarga dulu.. walopn duit kita sndri, tp jgn lah diketepikan ibu & bapa kita.. khidmat pesanan ringkas ini dari A-La.. huhuhu..



pas dpt saport skit, aku pn ok je ngn tokei ni.. kautim skit rege dia.. then trus swipe… ahaha… balik dgn ati yg girang smbil nyanyi lagu “Sungai Lui”.. ahaha.. jiwang skit..
sampei je umah, pas kena soal siasat skit, aku pn trus online tuk search pasai MTB Merida nih.. aku cari la model Merida yg aku bli.. Merida Matts 5..aku survey pasai harga.. kira ok la tokei ni offer.. dekat TTDi, kedai pe tah, dia juai mahai RM200 dari yg aku dapat kot..dgn aku pn cek la set gear dia suma.. 

dalam pada tuh, aku jumpa gak model Merida Matts 5 yg laen.. ada yg 2010.. yg aku bli ni tokei tuh habaq 2011 pnya.. dalam aku dok godek2 tuh, aku jumpa satu web ni.. dia ada juai frame Merida Matts 5 ni sampei 22 inch kot.. bapak beso.. ahahah.. then aku pn ukur la size frame yg seswai dgn tnggi aku dekat web http://www.ebicycles.com/bicycle-tools/frame-sizer/mountain-bike .. pergh.. dia sugget frame 19 – 24 inch.. 

20 inch @ 50 cm


tnpa pk pjg, trus aku roger tokei ni.. dia pnya cakap esok dia tnya.. sbb arituh ari ahad.. tokei ni, Mr. Tan, baguih laa.. dia call aku kul 10.00 pagi esok tuh kot..cepat gile wat kije.. dia habaq ada saiz 20 inch ja.. tp set 2010.. yg 2011 sampei 18 inch je.kaler putih tadak,yg ada itam je..smlm aku request nak puteh.. bincang2 pnya bincang, aku pn on jaa.. yg penting harga kalo ikutkan murah la skit, tp sbb frame besaq, jd tolak tambah, sma la gak dgn harga asal.. 

Booking 3 ari.. smlm beskal sampei.. tp pnya dok tunggu, Mr. Tan xcall pn.. tak syok la camni.. bajet, pg ni nak kayuh gi Lake Garden.. abeh je kije, trus aku gi kdai dia.. tgk2 dia tgh setting satu MTB Merida kaler putih..  hurm.. mcm besaq , tp putih.. dia kata kemarin yg ada itam jaa.. then dia mai kat aku.. ini u pnya.. ahaha.. pergh.. 



dia kata, dealer tuh dapat carik set putih.. mmg tarBaikkk laa.. tp sygnya, setting tak siap lg.. dia janji esok dia anta.. aku pn takpe la.. kasik dia wat pelan2 .. janji barang best.. hot stuff.. dalam tepeng, aku je kot pakai frame 20 inch.. cam omputih.. kedai Hock Seng dgn satu lg tuh, juai sampai 18 inch je.. lg besaq, tak laku maa… bukan apa, badan depa ni haluih2.. 

pg td, dia roger aku then kul 11.30 pg, beskal aku pn sampei.. siap ada buku manual dgn warranty 5 tahun kot.. lg skali.. mmg tarBaiikk arrghh.. 

Shimano Acera..

pas wat suma kije, then tertdo.. sib bek terjaga sblum Asar.. then lepak2 tgk tv.. kebetulan anak buah aku ada… main dgn dia sat.. yg mak aku “pi la kayuh.. tidoq ja” ahaha… baru 1st time kot aku tertdoq ptg for this year.. panas2 suh aku kayuh.. huhuhu..

tepat kul 6 td, slamber je aku pakai sut aku, kayuh tnpa arah tuju.. bajet nak gi lake, tp tatau mampu @ x.. alih2, sampai dkt fly over Taman Sri Kota, aku usha U turn tu lengang je, aku pun patah la balik.. aku rasa pi balik dapat la 6-8 km kot.. takpe, plan2 kayuh.. huhuhu.. 

pas kayuh.. pekena jambu & betik sat

keep cycling.. peaCe..





    



Free Image Hosting

0 comments:

Post a Comment