Tuesday, January 11, 2011

Damn!!


Salam.. hari ni adalah penyambung kepada ketidak ada sambutan dalam kelas BM form 3 aku kat tmpt tusen.. aku agak kuciwa sesangat memandangkan usaha mempromosikan tlah dilakukan kemarin.. walopn tadak feedback, aku kuciwa bila sorang je yg datang.. sheet!! Aku nak wat pe?? So aku tpaksa kensel je la.. nak aje pe sorg2.. kang kena tangkap lak.. free je tawen.. 


Temenung panjang aku kat meja tusen tadi.. sblm balik, aku sempat explain kat man ttg yuran budak tuh memandangkan dia dh bayaq.. dh la bleh dikatakan tadak sambutan, terngiang2 plak dlm pale otak aku bila cikgu Din kata “camne ko ni?? Budak2 Fizik kata xphm..”.. udah !!. .. aku stadi smpi tgh pagi kot jumaat lepas.. pnya susah payah smpi tertido dgn buku di atas dada.. cam lam drama Melayu tuh..

Bygkan, aku prepare modul, latihan, ujian dan stadi ttg camne nak explain.. alih2, feedback yg aku dpt, budak2 nyaris2 tanak dtg dh.. tp cikgu din kata, dia dh pujuk bebudak utk cuba dulu.. bg masa kat aku.. pejadahnya nak bg masa kat aku.. bukan la nak syok sndrik, tp aku dh stadi gegila kot..


Stady fizik kot..


 Aku tau pe masalahnya.. bebudak ni xphm sbb diaorang still blajo silibus Form 4 kat skola.. skali bila petik pasai glombang, kena la ada perkataan yg depa tak paham cam “equilibrium”, mmg la tak paham.. tp aku dh terjemah dan siap bg cth kot.. modul aku suma lam English, jd, bila wat latihan, ada budak ni tnya “cikgu, attach tu ape?” – hurm.. so, camne?? Attach pn tatau.. tp aku jawab & explain elok2 dh aritu.. 

Ntah la, skang ni, aku baru je sudh stady ttg Reflection of Waves & Damping.. aku dh try wat yg terbaik, siap cari bahan & cth lg.. aku arap, esok2, kelapan2 anak gadis yg datang Sabtuday lepas, datang la lagik.. aku nak kasik all out punyaa.. 

Bebalik pasai klas BM, sblm aku chow, sempat aku mintak kat Man jadual tusen utk bg kat Kak Sham, CSR bank aku.. time tu baru aku terpasan 1 mende.. PMR, 4 subjek RM140.. mak aii.. ptt laa.. dulu, 1 subjek RM25 je.. skang dh jadik bape lak.. ptt la tadak yg daftar lgsg.. aku sesangat leh baca dh mentaliti parent nih.. depa mesti kata BM xpe, amik yg penting cam math,sc ngn English, baru RM105 je.. so, aku ni cuma menjadi mangsa keadaan. Dh mmg mentaliti org melayu yg mana BM takyah tusen sbb anak dia dh mmg Melayu.. 

Mmg la nampak mahai, tp ada kewajarannya.. klas 2x smingu.. tiap2 klas 1jam stengah.. kalo dibahagi dgn yuran per subjek, bape hengget je sejam.. still yg TERMURAH di Taiping & Kamunting.. walopn tmpt len yuran per subjek dia lebih rendah dari tmpt aku, tp slalunya tusen skali seminggu / sejam stgh gak… jadi per jam, payment depa lg tinggi.. 

Ni la masalah org kita, tak reti kira.. nampak je RM140, dia kata mahai.. pdhai, masa utk anak dia blajaq kat tmpt tusen ni lebih lama.. kekerapan tuh gak lebih tinggi memandangkan 2 class per week.. jd, aku leh la jalankan peranan aku tuk tlg bebudak ni.. 

Parent kekdang silap, diaorang ingt anak dia dh cukup ok BM.. aku jadik cikgu, sejak tahun 2005.. dh 5 tahun.. bukan la nak blagak, tp mau dok cek balik arr.. yg anak Melayu ni la yg dok jawab “cahaya mata = kekasih”.. bygkan.. simpulan bahasa yg leh dikatakan paling feymes pun depa tatau meaning.. tu blum lg tgk karangan.. ada yg tatau nak eja, ada yg tak reti bila nak guna B besaq @ b kecik.. tatau nak guna “di”.. suma “di” main rapat je.. tak kira tempat @ perbuatan..


Cth2 kesalahan yg aku masih ingt lg :

“mangsa-mangsa yang maut adalah sepasang suami isteri”

“Isma telah melarikan diri daripada atuknya kerana atuknya nak pukul dia” – aku suruh bina ayat melarikan.. nak kata pa?? atuk.. sape ajaq?? Bukan aku.. ehehe.. aku dh betoikan dak ni pas dia stat tusen ngan aku last year..

Sempat aku capture guna phone td.. bukti..bukan nak memalukan..


Ada lagi 1 : “siapakah hak cipta novel itu?” – ni chapter pemajmukan.. hak cipta.. ehehe… 

Aku maleh nak scan je, kalo dak, top dh blog aku ni dgn masalah tatabahasa budak Melayu kita.. walopun kelihatan mahal, aku sedikit kecewa la bila mak pak cam bkira utk masa depan anak2.. aku cuma nak tlg & tmbahkan income aku je.. lebih tlg daripada income.. dh bertahun aku kat tusen ni.. ada masa, yuran clas aku bila dh ditolak tambah, gaji aku utk klas tuh RM90 je.. time ada 5 student masa memula stat dulu.. rugi minyak keta, kos potostat lg.. tp tu la. Nak kira pe sgt.. mmg ada niat nak tlg pn.. 

Aku ada ability dalam essay writing.. jd hati aku terpanggil utk tlg.. kalo ikutkan balik td, aku dh give up kot.. tp sbb income xckup je.. aku tpaksa kuatkan smgt gak & pk alternatif laen.. skg ni, pilihan yg aku ada adalah wat promotion utk tusen kat umah.. kalo slasa & kamis mlm, class bm aku tak jln gak, baek aku amek upah ajar dak2 taman ni je.. 

Ana raffali pn ley menang AJL, takkan aku takley?? Ahaha.. tlg ingtkan aku..





     



Free Image Hosting

0 comments:

Post a Comment