Friday, January 14, 2011

Resonance


Perghh.. arini bergampangan kerja sampei kul 8 lebey kot.. siot toi.. dh trasa cam manager bank la plak.. dari pagi sampai ke malam keja.. siap malam tdi, awai2 dh aku gi klinik tuk amek ubat sesema gara2 dh 2 ari tak baek2 lg.. aku tamau MC maa.. dh la kije byk, aku plak dh janji dgn diri aku sndri tuk tak mc sampai at least March nieh..



Balik je umah, pas mandi suma, sempat aku lepak2 atas katil.. tp aku tak wat mende tak senonoh ar.. aku selak2 mag yg En. Salleh pinjamkan kat aku.. buku beskal maa.. terkejut gak aku.. ada 1 model Orbea ni, baru RM1500 je.. Orbea Dakar.. cam style gak..pk2 pnya pk, nk tukaq tp xmampu, so maybe pas tusen sok, aku nak tukaq la rim aku.. blasah je la yg Mavic tuh.. utang lu maa.. 

Pg sok nak ngayuh jap sblm gi ngajo.. skang ni lak, aku tgh stady pasai Resonance.. mende alah pe plak nieh.. ni suma utk clas fizik sok la nieh.. blasah je.. aku nak bg budak wat eksperimen ttg Resonance nieh.. tp aku sempat kaji gak.. yg aku paham, resonance ni adalah bila ada vibration dari luaq yg mana frekuensi dia adalah sama dgn vibration objek pegun tuh.. pe jadahnya?? Aku pn tatau.. ahakz.. 

So td, pas aku kaji skit, aku cam paham dh ar.. mende alah ni bukan ape, kebanyakkan fungsi dia adalah untuk memastikan objek tuh trus bergerak dgn syarat ada daya drpd objek lain yg mana frekuensi depa adalah sama..

So, contoh yg best adalah Boyan.. mai la sorang budak ni.. “abah, nak maen boyan”.. abah pun dukung la anak dia, bg dok ataih boyan.. “tolak la adik”.. si abah ni pn tolak la sambil dok maki hamun dalam hati.. “dh la berat.. haram tutt toi.. tolak je la sndri.. org nak usha2 pn takleh.. leceh”… ahahah.. tak gunanya bapak.. jd, masa anak tuh dok atas boyan, anak ni dalam keadaan equilibrium (keseimbangan).. maknanya tadak pape pergerakkan la.. then, bapak ni pun tarik boyan anak ni ke blakang.. jadi, kedudukan anak dia brada pada perubahan sesaran yg max dh ni.. time dia dok tahan ni, boyan ni ada daya keupayaan la.. sbb tuh boyan tuh leh senget ke blakang.. “abah, pat arr”.. then, si pak ni pun lepaih la boyan tuh.. time boyan tuh turun, tenaga td dh transform jadi tenaga kinetik.. kalo ikut hokum, spttnya boyan nil eh trus brayun tnpa dikenakan sebarang tenaga..

Tp dalam dunia reality, ada 2 obstacle maa.. Air resistance dgn frictional force.. udara mmg dh ada keliling budak tuh pun.. yg frictional ni lak adalah geseran daripada mende alah cam roda kat atas boyan tuh.. jadi geseran ni akan menyebabkan berlakunya damping (pelembapan).. sbb tuh makin lama boyan ni makin plan.. 

Jd, bila boyan berenti, mulut dak ni mesti la ngok ngek ngok ngek lik.. utk ilangkan bising mulut dak ni, jadik pak dia tpaksa tolak balik anak dia stiap kali boyan tuh naek ke blakang semula @ reverse balik.. utk memastikan tolakan dia tuh efektif, jd si abah ni kena tolak on the right moment.. masa yg tepat adala bila amplitud maksimum.. jd time tuh la abah dia kena tolak balik boyan anak dia.. jd, kalo bapak dia ikut hokum, barulah ia jadik resonance yg sempurna dlm erti kata laen, boyan dia pi pada kadar tinggi yg sama & kadar laju yg sama.

 Esok bebdak kna lukis kat aku mende alah nieh..

Kalo la abah tertolak lambat, jadik bukan suma tenaga dari tolakan tuh akan dipindahkan kepada boyan tuh, dan kalo terlalu awal lak, tenaga dari boyan tuh akan dipindahkan pada si abah ni.. jd, xblaku la resonance.. jd, kalo tujuan si abah ni utk berhentikan ayunan boyan tuh, jd, baru lah wajar utk si abah tolak anak sblm boyan tuh berada pada kedudukan maksimum smula sbb tnaga kinetik pada boyan ni akan dipindahkan pada abah.. jd lama2 boyan ni akan stop..

Ia wajar sbb sblm boyan tu balik smula pada kedudukan maksimum dia, hayunan boyan ni perlahan time tuh.. means time reverse tuh.. tp, kalo dibiaqkan, boyan ni akan sampai pada kedudukan max asal, dan akan berhenti dalam pecahan sesaat, dan akan bergerak balik ke depan dgn daya kinetik yg lebih besaq dan hayunan yg lebih laju..

Ahaha.. paham dak?? Ada bakat x aku ngajo pizik??









Free Image Hosting

0 comments:

Post a Comment